وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

درد سیاتیک (عرق نسأ،رگ نسأ) چیست؟‬

جمعه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷ ق.ظ

درد سیاتیک عبارت از احساس درد در ناحیه مجموع ازعصب است که از ستون فقرات قطنی (کمر) منشاگرفته و بطرف باسن و ساق رشته میدواند. درد سیاتیک معمولا یک طرف بدن را متاثر میسازد...

اگر سوال خلق شود که سیاتیک کدام عصب را میگویند و از کدام ناحیه منشا میگیرد باید یاد اور شد که عصب سیاتیک از مجموع سه عصب که از عصب چهارم قطنی شروع و به عصب اول سکروم خاتمه میابد منشأ گرفته لیکن بعضی از راپور های اناتومی عصب دوم و سوم سکروم را هم شامل این بسته سیاتیک میدانند، سیأتیک خود کلمه فرانسوی بوده و معنی تهیگاه را میدهد.

درد سیاتیک معمولا در اثر برامدگی دیسک بین الفقری ویا هم سوشکل سوراخ بین الفقری ناشی از اوستیوفایت و یا کدام نابسامانی دیگر سبب میشود تا تنگی ناحیه بوجود امده و بالای عصب ناحیه فشار واردکند.

انواع مختلف درد سیاتیک نظر به عصب متاثر شده آن:

1. اگر مشکل در ناحیه عصب قطنی چهارم باشد پس شما درد و بی حسی را در ناحیه یک سوم پایانی ساق خود احساس میکنید و همچنان ضعیفی در بلند کردن قدم خود هم نظر به مشکل همین عصب میداشته باشید.

2. اگر مشکل در ناحیه عصب پنجم قطنی باشد یعنی محل خروج این عصب که سوراخ بین الفقرای چهارم و پنجم است متاثر شده باشد پس شما در بسط نمودن انگشت بزرگ پای و عنق قدم خود ضعیفی میداشته باشد که این مشکل را بنام قدم افتیده هم یاد میکنند.

3. در صورتیکه درد در ناحیه عصب سکروم اول باشد پس شما معمولا درد و ضعیفی را در ناحی جنبی قدم خود احساس میکنید و این مشکل سبب میشود که شما بالای نوک پنجه راه بروید.

 

درد سیاتیک بعضا بسیار شدید بوده و بعضی اوقات هم خفیف میباشد که در اکثر موارد طی یک هفته خوب میشود. لیکن در صورتیکه این درد همراه با ضعیفی ناحیه از دست دادن کنترول ادرار و یا هم به شدت درد افزوده شود مریض کاندید به عملیات جراحی میشود.

 

اعراض:

درد اکثرا از کمر شما بطرف باسن و خلف ساق انتشار میابدو یا شاید شما احساس ناراحتی در تمام طول عصب بکنید لیکن بصورت اختصاصی این درد درناحیه باسن و خلف ساق قابل احساس است.

وصف درد سیاتیک نظر به اسباب و درجه تحت فشار قرار گرفتن عصب متفاوت بوده که شما شاید از یک درد خفیف شروع تا درد شدید را احساس کنید. بعضی اوقات این درد به مانند برق گرفتگی هم قابل احساس است و زمانیکه شما سرفه و یا عطسه میزنید درد سیاتیک شدت میابد. این درد با نشستن طولانی مدت ازدیاد یافته و معمولا یک طرف بدن شما را متاثر میسازد.

 

بعضی اشخاص ممکن که بی حسی و ضعیفی عضلات را هم تجربه کنند با این مشکل شما شاید درد را در یک قسمت ساق و بی حسی را در قسمت دیگر ساق خود احساس کنید.

 

در کدام زمان شما باید به داکتر مراجعه کنید؟

درد سیاتیک زمانیکه فشار جزیی بالای عصب سیاتیک باشد بدون مراجعه به داکتر وبا انجام تداوی های خانگی خوب میشود. لیکن در صورتیکه تلاش های خانگی شما برای بهبود درد نتیجه ندهد شما ضرورت دارید تا داکتر را ملاقات نمایید.

اعراض ذیل ایجاب میکند که شما داکتر را عاجل ملاقات کنید:

1. زمانیکه شما درد آنی و شدید را احساس میکنید در ناحیه ساق

2. زمانیکه شما بی حسی را احساس میکنید و هر روز رو به افزایش باشد مشکل شما.

اسباب:

1. فتق دیسک بین الفقری.

2. نیش زدگی استخوان سوراخ بین الفقری

3. امراض دیجنیرتیف ستون فقرات قطنی

4. بیجاشدگی مهره های ستون فقرات قطنی (سپاندولولیستیزس)

5. تنگ شدن کانال ستون فقرات

6. ارتریت ها

 

بعضی از شرایط دیگر هم مانند امراض مفصل سکروالیاک که بالای عصب سیاتیک فشار ووارد کند و فشار عضله پریفارمیس سبب میشود که اعراض درد سیاتیک را احساس کنید.

فکتور های مرتبط:

سن: ازدیاد سن سبب میشود تا ساختمان ستون فقرات تغیر کند مانند فتق دیسک و نیش زندگی استخوان.

چاقی: اضافه وزنی سبب میشود که فشار بالای ستون فقرات شما زیاد شود و سبب درد سیاتیک شود.

شغل: شغل که کمر شما همیش در فعالیت باشد مانند بلند کردن وزن ثقیل و رانندگی موترسکلیت به مدت طولانی هم از جمله فکتور های سببی برای درد سیاتیک گفته شده است.

نشستن به مدت طولانی: افراد که به مدت طولانی مینشینند به مراتب دچار درد سیاتیک میشوند نسبت به افراد که کمتر مینشینند.

دیابت (مرض شکر): مرض شکر هم از جمله فکتور های سببی درد سیاتیک شناخته شده است.

اختلاطات درد سیاتیک :

از جمله اختلاطات درد سیاتیک چند مورد انرا یاد آور میشویم که در صورت داشتن همچو اعراض عاجل نزد داکتر مراجعه کنید.

از دست دادن احساس در ساق متاثر شده.

ضعیفی ساق متاثر شده.

از دست دادن کنترول فعل ادرار.

وقایه درد سیاتیک:

وقایه درد سیاتیک همیشه ممکن نیست لیکن موارد ذیل ممکن که نقش خوب را بخاطر وقایه درد سیاتیک اجرا کند:

تمرینات دوامدار: بخاطر قوی نگهدارشتن کمر خود ضرورت دارید که عضلات ناحیه را قوی نگاه کنید که این امر ممکن است با تمرینات انجام شود.

خوب نگهداشتن وضعیت عمومی در هنگام نشستن: همیشه چوکی را بخاطر نشستن انتخاب کنید که کمر شما خوب بنشیند به تکیه گاه چوکی و در صورت نداشتن چوکی از این سهولت میشود که از بالشت و یا کمپل استفاده کنید.

استفاده خوب وضعیت بدن: بطور مثال اگر شما به مدت طولانی ایستاده هستید میشود که یک قدم خود را برای تکیه گاه انتخاب کنید ویا شما اگر وزن سنگین را بلند میکنید اجازه بدهید که اطراف سفلی شما هم شما را یاری برساند یعنی تمام وزن را بالای اطراف علوی و یا کمر خود تحمل نکنید.و بخاطر کار های سنگین همیش یک همکار هم زور انتخاب کنید.

تشخیص:

در حین اجرای معاینات فزیکی داکترشما ممکن که عضلات و عکس العمل های شما را چک کند و از شما شاید پرسیده شود که بالای پنجه های خود راه برویدو یا بالای کری پای خود.

 

توصیه تصاویر طبی:

اکسری

سی تی سکن

ام ار ای

الکترومیوگرافی

 

تداوی:

تداوی خانگی :

استفاده از توکور های سرد: شما میتوانید که از پک های اماده شده سرد در مدت بیست دقیقه برای دفعات متعدد در روز استفاده کنید. توکور سرد را میتوانید که توسط پیچاندن لباس، و یا همچنان یک توته یخ را در بین یک رخت بسته و در کمر خود بگذارید.

توکور گرم: که همه با آن آشنایی دارید.

تمرینات کششی: شما میتوانید که عملیه های کششی را انجام بدهید لیکن رفتن نزد رگ گیر و کمپیر اجازه نیست که انها به اناتومی ناحیه نمیفهمند و حرکات مضر را برای شما انجام خواهندداد که کاملا غیر مسلکی بوده و سبب بروز مشکلات جدی نزد شما میشود.

 

تداوی محافظوی:که شامل ادویه و تمرینات میشودالبته تحت نظر داکتر اورتوپیدی.

تداوی جراحی:

بهترین تداوی جراحی برای رفع درد سیاتیک همان مداخله از مجرای کوچک است که قبلا در بحث دیسک کمر و تحت فشار قرار گرفتن نخاع یادآور شده بودیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۱۹
محمد فروغی

بهداشت و سلامت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com