وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

آمار کمیسیون ساحوى حقوق بشر دردایکندی نشان میدهد که ازسال ١٣٩١ تا اواخر سال 1393، ١٢٣ زن و دختر دراین ولایت اقدام به خود کشی نموده ...




نویسنده : محمد فروغی

اشاره:

آمار کمیسیون ساحوى حقوق بشر در ولایت دایکندی نشان میدهد که در کمتر از یک هفتۀ یعنی از تاریخ 3سرطان1394 تا 10 سرطان1394، چهار مورد اقدام به خودکشی در این ولایت ثبت شده است. در تاریخ 9 سرطان 94 یک دختر جوان در ولسوالى شهرستان اقدم به خودکشى کرده است.این دختر١٨ ساله سواد نداشت و به علت خشونت هاى خانوادگى، با خوردن دواى زهرى به زندگى خود خاتمه داده است.

مسوولان کمیسیون حقوق بشر میگویند: که یک دختر١٦ ساله در شهر نیلى مرکز دایکندى و یک خانم ٣٠ ساله در ولسوالى خدیر نیز با خوردن دواى زهرى، اقدام به خودکشى نموده؛ اما به شفاخانه منتقل گردیده ونجات داده شده اند.

یک جوان ٢٠ ساله که فارغ صنف دوازدهم بوده در شهر نیلى نیز اقدام به خودکشى کرد که وى نیز درشفاخانه بستر بوده و صحتش روبه بهبودى است.

علت این کار جوان، عشق ورزیدن با یک دختر بوده که وى را خواستگارى نموده بود؛ اما فامیل دختر با ازدواج آن ها مخالف بود.

جواددادگررییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشردایکندی گفت: میزان اقدام به خودکشی در مقایسه باسال گذشته افزایش داشته است؛ طوری که درچهارماه اول سال گذشته١٥ مورد اقدام به خودکشی زنان ودختران ثبت گردیده که منجربه مرگ دو دخترگردید؛ اما درچهارماه سال جاری ١٧مورد اقدام به خودکشی ثبت گردیده که سبب مرگ چهارزن شده است.

آمارکمیسیون نشان میدهد: در سال 1393 حدود چهل و هفت زن و دختر اقدام به خودکشی کرده که، مرگ چهارتن را درقبال داشته است.

آمار کمیسیون ساحوى حقوق بشر دردایکندی نشان میدهد که ازسال ١٣٩١ تا اواخر سال 1393، ١٢٣ زن و دختر دراین ولایت اقدام به خود کشی نموده که از این میان، منجر به مرگ ١٥ تن آنان گردیده است.

خودکشی چیست؟

خودکشی عملی است که به منظور رها شدن از مشکل و بن بستی که برای جوان به صورت بحران غیرقابل تحملی درآمده است، جلوه گر می شود. به عبارت دیگر، فرد، خودکشی را تنها راه حل ممکن برای نجات از سردرگمی و پریشانی خود می بیند.

اصطلاح خودکشی تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که اولا:شخص اگاهانه اقدام کرده باشد وثانیا:منجر به از دست رفتن خود گردد ودر صورتی که منجر به از دست رفتن خود نگردد از اصطلاح "اقدام به خودکشی"یا"خودکشی نافرجام"استفاده میشود.

بررسی علل و ریشه های خود کشی در این ولایت

از یک طرف مردم این ولایت صددرصد مسلمان می باشند و از سوی دیگر اسلام خودکشی را در هیچ وضعی تجویز نمی کند، بلکه روش های مثبت و حیات آفرین را مورد توجه قرار می دهد تا انسان هر چه بهتر بتواند از زندگی لذت ببرد و به حیات خود ادامه دهد. اکنون این پرسش مطرح می شود که پدیده ی اسفناک خودکشی نه در دین اسلام جای دارد و نه در باورهای مردم؛ پس چرا چنین قضایای در این ولایت اتفاق می افتد؟

به طور خلاصه در پاسخ به سئوال فوق می توان گفت که خودکشی به عنوان یکی ازمعضلات خیلی جدی در دایکندی ریشه در عوامل و انگیزه های مختلف دارد که در ذیل به برخی آن اشاره می گردد:

1.اختلافات خانوادگی و بد رفتاری فامیلی

    یافته های دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر دایکندی نشان می دهد که بیشترین قضایای اقدام به خودکشی در بین زنان ناشى از خشونت و بد رفتاری فامیلی است« منبع:خبرگزاری پژواک»

خشونت های فامیلی یکی دیگر از مولفه های اساسی درخودکشی ها می باشد، خشونت ها از همین بحران هویت نشئت گرفته است، کلان های خانواده با باورهای سنتی و جوانان خانواده با باورهای مدرن، هردو درتقابل قرارداشته و در نتیجه منجر به خشونت های فامیلی می گردد.

2. مشکلات اقتصادی و فشارهای روحی و بی صبری در برابر سختی ها:

فاصله طبقاتی وحشتناک اقتصادی و معیشتی در دایکندی یکی دیگر از عوامل خودکشی درمیان جوانان و نوجوانان است، چرا که برخی خانواده ها از زندگی تجملی بر خوردارند و امکانات و وسایل زندگی برایش فراهم است، اما خانواده های هم هستند که بی بضاعت و فقیر می باشند که از تهیه ضروری ترین زندگی شان عاجز می باشند، لذا  احساس ناامیدی و درماندگی برای جوانان و اعضای خانواد فقیر  ایجاد می شوند و احساس می کنند که مشکلات شان هیچ گاه حل نمی شود، دچار افکار آشفته و پریشانی می شوند که گاه آنها را به سوی آسیب رساندن به خودشان برمی انگیزد.  تاثیر، احساس کمبود و عجز تأثیر بسزایی در تشویق جوانان به خودکشی دارد.

3. عدم آگاهی از پیامد های خودکشی:

 کسانی که دست به خودکشی می زند  نمی داند که از منظر اسلام این عمل یکی از گناهان نابخشودنی و دارای حرمت کبیره است.

4. نشناختن فلسفه صحیح زندگی

5. خود کشی تحفه ی دیموکراسی و آزادی غربی ها در دایکندی می باشد.

تبلیغ و معرفی غلط از دموکراسی و در کنار آن آزادی های بیحد و بى اندازه به جوانان، باعث کمرنگ شدن اندیشه های دینی،ارزشها، و ایمان در بین جوانان گردیده است که این وضعیت از طریق پیامدهای زیر منجر به خودکشی یا اقدام به خودکشی می شود:

الف)تضاد های هنجاری و ارزشی: زمانی که جوان به خانه می روند، کلان خانه که با اندیشه های مذهبی و ارزشی است، اگر کدام تصمیمی می گیرد، به مزاج جوان خانه خوش نیامده و فکر می کند که به آخر دنیا رسیده است و باید خود را بکشد. در دایکندی نسبت به سایر ولایات دیموکراسی گرایی شتاب بیشتری دارد؛ زمانی که این شتاب در هر جامعه ای بیشتر باشد، افراد دچار نوعی سردرگمی در هویت شان می شوند. در این وقت آنان نه می توانند ازگذشته دست بکشند و نه می توانند به ناهنجاری هایى که دردنیای مدرن وجود دارد خود را تطابق دهند."

ب) بی توجهی به الطاف بیکران الهی نسبت به انسان و احساس بی پناهی و تنهایی در عالم.

ج)کمرنگ شدن ایمان و باورهای دینی در بین جوانان.

خداوند متعال می فرماید: ان الانسان لفی خسر؛الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوابالحق و تواصوابالصبر ؛هما ناتمام انسانها زیانکارند جز آنهایی که ایمان آورده و به خدا و صبر توسل و تکیه کردند

راهکار ها:

در خصوص ریشه کن کردن  یا کاهش این پدیده المناک اجتماعی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که از جمله می توان به راهکارهای زیر اشاره کرد:

 

1.    نهادینه سازی و تقویت ارزشهای اسلامی در میان جوانان و نوجوانان

2.    بهبود وضعیت معیشتی و کاهش روحیه تجملگرایی

3.    فعال شدن نهاد های دینی مانند فعال شده نقش علمای دینى در این خصوص ؛ چرا  که آنان از طریق تعریف درست ازموضوعات دینی می توانند باور و نگرش جوانان را تغییر دهند.

4.    تحکیم اخلاق خانواده بر معیار های آموزه های دینی

5.    تدبر در فلسفه آفرینش و آشنایی با  اصول زندگی می توان بر عوامل یاد شده چیره شد. باید بدانیم کمال انسان در سختی ها است و خلقت آدمی به تعبیر قرآن از آغاز با رنج آمیخته بوده است ،(سوره بلد آیه۴) نیز سختی ها و مشکلات، شلاق تکامل است و سنگ وجود انسانی تنها در کوره آزمایش و سختی ها به طلای ناب تبدید می شود.

 

6.    سهم گیری فعال رسانه ها، حکومت، نهادهای مدافع حقوق بشر . چرا  که آنان می تواند از طریق برنامه های آگاهی بخش، تاثیرعمده و مثبتی بر این روند داشته باشند و این روند را کاهش بدهند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۰
محمد فروغی

نظرات  (۳)

۲۰ تیر ۹۴ ، ۱۶:۴۳ محمد عباسی
با سلام خدمت شما دوست عزیز بنده با مطالب جدید آپ هستم اگر خواستید یک سر بزنید اگر اومدید خواهشا نظر یادتون نره
hamechizz.blog.ir
خدا عاقبت همه را بخیر کند
ثمره ی دموکراسی که جز این نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com