بررسی ﺗﺮﮐﯿﺐ قومیتی و حزبی ﻣﺠﻠﺲ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن
بدون شک نگاهی به ترکیب قومیتی و حزبی مجلس نمایندگان افغانستان(پارلمان+ سنا) که به عنوان دومین تجربه دموکراسی مردم افغانستان...
این نوشتار در سایت تبیان مورخ 1389/11/18 نشرگردیده است اما بدلیل اهمیت این نبیشته از این سایت باز نشر می گردد
بدون شک نگاهی به ترکیب قومیتی و حزبی مجلس نمایندگان افغانستان(ولسی جرگه یا پارلمان- مشرانوجرگه یا سنا) که به عنوان دومین تجربه دموکراسی مردم افغانستان می باشد، می تواند در ارزیابیها از اوضاع این کشور موثر واقع شود.
افغانستان
افغانستان به عنوان کشوری که پس از حمله سال 2001 آمریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم، کشوری اشغال شده و تحت بند 7 منشور ملل متحد قرار دارد، چندی پیش توانست انتخابات دومین دور مجلس خود با قانون اساسی جدید را برگزار کند. این انتخابات در شرایطی با حضور گسترده مردم این کشور برگزار شد که با تهدیدات گسترده از سوی طالبان مواجه بودند. وجود برخی اختلاف نظرها در برگزاری این انتخابات و برخی مشکلات داخلی افغانستان سبب شد که آغاز به کار رسمی این پارلمان جند ماه به طول بی انجامد. اما نهایتا چند روز پیش این امر محقق شد و این پارلمان شکل گرفت تا روند دیگری از دموکراسی در افغانستان طی شود. هم اکنون این کشور با مشکلات گسترده ای نظیر اشغال، تروریسم، طالبان، بی کاری، مواد مخدر و بی بنیانی اقتصاد مواجه است و مردم این کشور امید دارند از طریق کمک ها و سرمایه گذاری های خارجی و عزم دولتمردان و سیساتمداران شان بر این مشکلات فائق آیند.
در این مقال قصد داریم نگاهی به ترکیب قومیتی مجلس جدید افغانستان بی افکنیم تا رویکرد نمایندگان جدید و طیفها و گروههای مختلف در این پارلمان، مشخص شود. این بررسی می تواند برای اهل فن و کارشناسان افغانستان در تحلیل مسایل این کشور کمک نماید ضمن اینکه ضعفها و خلاهای عمده پارلمان جدید را مشخص نموده و تحلیلی در اختیار نهادها و ارگانهای علمی و سیاسی برای پر کردن این خلاها قرار می دهد.
بررسی گرایشهای سیاسی در ترکیب نمایندگان مجلس دوم
1ـ گروه حکومت
در مورد گروههای طرفدار حکومت، آنچه که مشخص است، این گروهها در نتیجه قاطعیت و شفافیت در عملکرد کمیسیونهای انتخاباتی و ایستادگی این کمیسیونها در برابر فشارها و درخواستهای غیرقانونی حلقات حکومتی، در این دوره از فعالیت مجلس نمایندگان، برخلاف انتظارشان نتوانستهاند حضور قابل توجهی داشته باشند. اما برخی مسائل و گرایشات دیگر وجود دارد که میتواند در مجموع، بر تعداد نمایندگان طرفدار حکومت بیافزاید. یکی از این گرایشات، تمایل حزب اسلامی افغانستان و نمایندگان و هواداران این حزب به حکومت است. البته احتمال این مساله نیز وجود دارد که گروههایی از میان چهرههای مستقل، در موضعگیریهای مختلف، موضع جناح حکومت را اختیار کنند و با این جناح هماهنگ شوند.
2ـ گروه اپوزیسیون
در مقابل گروه یا گروههای طرفدار حکومت در مجلس نمایندگان جدید، حضور اپوزیسیون در این دوره، به لحاظ حضور برخی از افراد و چهرههای شاخص، قویتر و چشمگیرتر خواهد بود. دکتر عبدالله، رهبر ائتلاف تغییر و امید، پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی، اعلان کرد که 90 نفر از چهرههای مرتبط به این ائتلاف به مجلس نمایندگان جدید راه یافتهاند. البته با توجه به تلاشهای مرکز مطالعات استراتژیک کابل، ما نتوانستیم چنین لیستی را به دست بیاوریم.
یک انتقاد در مورد ادعای لیست 90 نفری نمایندگان ائتلاف تغییر و امید این است که این ائتلاف یک تعداد از کسانی که منتقد حکومت و به نوعی اپوزیسیون هستند، اما عناصری مستقل میباشند را نیز جزء نیروهای خود حساب کرده است.
در کنار این ائتلاف، شاهد حضور چهرههای شاخص اپوزیسیون در مجلس جدید، از جمله حفیظ منصور، عبدالطیف پدرام، حاجی عبدالظاهر قدیر فرزند حاجی عبدالقدیر، وزیر فوائد عامه کابینه دولت انتقالی افغانستان که در آن زمان ترور شد، و... هستیم، اما این مساله به این معنا نیست که این چهرهها، رویکردها و موضعگیریهای یکسان و به تبع آن، یک جریان واحد، هماهنگ و قوی اپوزیسیون را در داخل مجلس به وجود آورند. به این سبب، تردیدهایی در مورد شکلگیری یک اپوزیسیون قوی و جدی در داخل ولسیجرگه جدید وجود دارد. در عین حال، با توجه به حضور چهرههای شاخص اپوزیسیون در مجلس دوم، برخی این تحلیل را رد میکنند که گویا، اپوزیسیون در این مجلس، اکثریت را در اختیار خواهد داشت.
3ـ طیف مستقل
در کنار دو گروه طرفدار حکومت و اپوزیسیون، بر اساس نتایج نهایی دومین انتخابات ولسیجرگه، اکثریت را در مجلس نمایندگان جدید، چهرههای مستقل تشکیل میدهند. بر اساس اطلاعات جمعآوری شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک کابل، اکثر اعضای مجلس نمایندگان جدید، چهرههای مستقل هستند؛ البته این طیف نیز در میان خود دارای گرایشات مختلف سیاسی و حزبی، قومی، فکری و همچنین اقتصادی میباشند و ممکن در جریان موضعگیریهای سیاسی، یکی از دو جناح دیگر را اختیار کنند. این طیف نیز حدود 128 تن را شامل می شود که در مجموع 51 درصد مجموع نمایندگان را به خود اختصاص دادهاست.
حزب جمعیت اسلامی، بیشترین نماینده، هوادار و وکلای با سابقه این حزب را به خود اختصاص داده است
تفکیک نمایندگان بر اساس گرایشات حزبی
الف ـ حزب اسلامی
حزب اسلامی که به ریاست عبدالهادی ارغندیوال در وزارت عدلیه افغانستان ثبت شده، در مجموع 16 درصد کل نمایندگان ولسیجرگه جدید یا 41 نماینده را به خود اختصاص داده است. این 41 نماینده شامل 24 نماینده عضو حزب اسلامی و 17 نماینده متمایل به این حزب میباشد.
ب ـ جمعیت اسلامی
به دنبال حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، بیشترین نماینده، هوادار و وکلای با سابقه این حزب را به خود اختصاص داده است. بر اساس اطلاعات جمعآوری شده، 14 تن از اعضای این حزب، 13 تن از متمایلین به جمعیت و 8 نماینده با سابقه جمعیت اسلامی در میان نمایندگان دومین ولسیجرگه دیده میشود که 14 درصد کل نمایندگان را تشکیل میدهند.
ج ـ حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان
در کنار حزب اسلامی و حزب جمعیت اسلامی، حزب دیگری که بیشترین نماینده را در ترکیب مجلس دوم به خود اختصاص داده، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری حاجی محمد محقق و از احزاب شیعی است که توانسته 8 نماینده از هواداران خود را به شمول رئیس این حزب، وارد مجلس نمایندگان کند و 3 درصد از کل نمایندگان را به خود اختصاص دهد.
د ـ پس از حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی، معاون دوم رئیسجمهور، صرف توانسته 5 نماینده را به مجلس نمایندگان بفرستد و 2 درصد از کل اعضای مجلس را به خود اختصاص دهد.
هـ ـ حزب پیوند ملی افغانستان به رهبری سید منصور نادری نیز 4 نماینده در مجلس جدید دارند که 3 تن آن از خانواده نادری به شمول سید منصور نادری است و فرد چهارم نیز از مریدان سید منصور نادری و اسماعیلیه است که از کابل به مجلس نمایندگان راه یافته است.
و ـ احزاب چپ که مربوط به جریانهای کمونیستی هستند نیز در کل 4 نماینده در مجلس دارند. البته چهرههای شاخص این احزاب چون سید محمد گلابزوی، کبیر رنجبر و نورالحق علومی، نتوانستهاند به مجلس راه پیدا کنند.
ی ـ حزب جنبش اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم نیز صرف توانسته 4 نماینده به مجلس بفرستد.
ن ـ حزب افغان ملت هم که در این دوره از انتخابات پارلمانی، شکست سختی خورده، یک نامزد مشخص و 2 نامزد متمایل به خود را در ترکیب پارلمان جدید با خود دارد.
گرایشات قومی در پارلمان جدید
به لحاظ مرزبندیهای قومی، تحول و دگرگونی قابل توجه ی در پارلمان جدید ایجاد شده است. بر اساس این دگرگونی، تعداد نمایندگان مربوط به قوم هزاره به دلیل اشتراک گسترده مردم این قوم در انتخابات، به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته و در مقابل از تعداد نمایندگان مربوط به قوم پشتون، کاسته شده است. بر این اساس، تحقیق حاضر به این نتیجه رسیده است که در پارلمان جدید، مسائل قومی حتی بیشتر از پارلمان گذشته مطرح خواهد بود.
تفکیک نمایندگان ولسیجرگه جدید بر اساس قومیت
الف ـ پشتونها
بر اساس تحقیق مرکز مطالعات استراتژیک کابل، پشتونها در پارلمان جدید دارای 96 نماینده از مجموع 249 نماینده میباشد که 39 درصد کل اعضای جدید مجلس نمایندگان را تشکیل میدهد، در حالیکه این قوم در پارلمان گذشته، 102 نماینده داشت.
ب ـ تاجیکها
21 درصد از مجموع نمایندگان مجلس جدید یعنی برابر با 53 نماینده از قوم تاجیک هستند. این در حالی است که در پارلمان گذشته، قوم تاجیک 59 نماینده را در اختیار داشت.
ج ـ هزارهها
25 درصد از مجموع نمایندگان ولسیجرگه جدید با 61 نماینده، از آن قوم هزاره است. این قوم در دومین انتخابات پارلمانی، حضوری گسترده و چشمگیر داشت و در نهایت توانست نمایندگان بیشتری را به مجلس بفرستد. این در حالی است که قوم هزاره در پارلمان گذشته 43 نماینده داشتند. اختصاص تمام کرسیهای ولایت غزنی به نمایندگان هزاره، به حضور این قوم در پارلمان جدید، هویت و اقتدار بیشتری بخشیده است.
د ـ ازبکها
قوم ازبک در ترکیب نمایندگان جدید ولسیجرگه، دارای 15 چهره است که 6 درصد مجموع نمایندگان را تشکیل میدهد.
هـ ـ ایماقها
بعد از قوم ازبک، قوم ایماق با 3 درصد مجموع نمایندگان و با 8 نماینده در ترکیب مجلس نمایندگان جدید حضور دارد.
ی ـ عربها
3 درصد از مجموع نمایندگان در ترکیب اعضای جدید ولسیجرگه، از قوم عرب میباشد. این قوم دارای 8 نماینده در مجلس جدید نمایندگان است.
هـ ـ ترکمنها
قوم ترکمن با 3 نماینده در فهرست نهایی مجلس نمایندگان جدید، 1 درصد از مجموع نمایندگان ولسیجرگه را به خود اختصاص داده است.
ن ـ نورستانیها
قوم نورستانی 2 نماینده در مجلس نمایندگان جدید دارد که هر دوی آنها مربوط به ولایت نورستان میباشد.
ک ـ بلوچها
قوم بلوچ صرف یک نماینده در ترکیب پارلمان جدید دارد که از ولایت نیمروز است.
گ ـ پشهایها
قوم پشهای نیز صرف یک نماینده در ترکیب پارلمان جدید دارد که از ولایت ننگرهار است.
ل ـ ترکها
قوم ترک تنها یک نماینده در ترکیب ولسیجرگه جدید دارد که از ولایت باغیس است.
گرایشات ایدئولوژیک در ترکیب مجلس نمایندگان جدید
در مورد گرایشات ایدئولوژیک در ترکیب مجلس نمایندگان جدید، یک تغییر محسوس دیگر، تغییر در گرایشات ایدئولوژیک در ترکیب پارلمان جدید میباشد. گفته میشود بیشتر از 90 درصد نمایندههای پارلمان جدید یا مستقیما مربوط به گروههای جهادی هستند و یا هم به نحوی از سوی آنها مورد حمایت بودهاند. البته بر اساس یک تحلیل، چهرههای جهادی پیروز، چهرههایی نو و در واقع نسل دوم از مجاهدین هستند، نسل جدیدی که در زمان جهاد جوان و کوچک بودند، اما با تفکر جدید خودشان توانستند به پارلمان راه پیدا بکنند.
پشتونها در پارلمان جدید دارای 96 نماینده از مجموع 249 نماینده میباشد که 39 درصد کل اعضای جدید مجلس نمایندگان را تشکیل میدهد
بر این اساس از افراد شاخص مربوط به جریانهای کمونیستی گذشته نسبت به دور پیشین تعداد اندکی دیده میشود. همچنین در ترکیب پارلمان جدید چهرههایی که گرایشات لیبرال یا سکولار دارند یا اصطلاحا به آنها تکنوکرات گفته میشود و در میان عوام به غربیها شهرت دارند نیز کمتر دیده میشوند.
نکته قابل توجه دیگر، اینکه در دوره گذشته تعدادی از افراد مرتبط با طالبان توانستند خود را کاندید کنند و به پارلمان راه بیابند، از جمله ملاعبدالسلام راکتی و دیگران، اما در این دوره نظر به ناامنیها و دیگر اینکه مردم هم به این چهرهها رأی ندادند، چهرههای مشخصی از مرتبطین با طالبان به ولسیجرگه راه نیافتهاند.
حال با توجه به شرایط پارلمان جدید به راحتی می توان در مورد آن ارزیابی هایی را ارائه کرد. در این بخش به طور مختصر به برخی از چالش های پیش روی این پارلمان اشاره می شود.
الف ـ تعامل پارلمان جدید با قوه مجریه
یکی از چالشهای عمده در برابر ولسیجرگه گذشته، تقابل قوه مجریه با قوه مقننه بود که در نهایت، موجب شد تا قوه مقننه نتواند جایگاه واقعی خود را در جامعه به دست آورد. این تقابل در طول سالهای گذشته از نظارت بر عملکرد حکومت گرفته تا تصویب قوانین، موجب شد تا پتانسیل و ظرفیتهای موجود در دو قوه خصوصا در قوه مقننه، صرف تنشها و اصطکاکهای سیاسی شد و نتیجه آن، مستقیما بر وضعیت مردم افغانستان، وارد آمد.
پیرامون تعامل قوه مجریه با قوه مقننه در پارلمان جدید، به نظر میرسد با توجه به موضعگیریهای رئیسجمهور در مورد نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و عدم تأمین منافع و خواستههای گروههای حکومتی در این انتخابات، شاهد تقابلهای جدی و بیشتری در روابط میان دو قوه باشیم، به خصوص اینکه با مداخلات آشکار و پنهان رئیسجمهور و حلقات فشار حکومتی، اصل تفکیک قوا میان سه قوه نیز از بین رفته و قانون اساسی نقض شده است. در قضیه انتخابات اخیر شاهد هستیم که پای لوی سارنوالی و ستره محکمه یا به عبارتی پای قوه قضائیه نیز به جنجالهای پشت پرده انتخابات کشیده شده و این قوه نیز همانند برخی موارد در گذشته، بار دیگر در صدد تأمین خواستهها و منافع حکومت برآمده است.
از سوی دیگر، رئیسجمهور بنابر رای دادگاه ویژه بررسی شکایات انتخاباتی، زمان افتتاح پارلمان جدی را برخلاف آمادگیها و وعدههای داده شده، یک ماه به تعویق انداخت و به سوم حوت (ژانویه) موکول کرد. این در شرایطی است که مجلس نمایندگان اعلام کرده فعالیت خود را 3 دلو(فوریه)، رسما آغاز خواهد کرد.
با این وجود، پیرامون تعامل میان قوه مجریه با قوه مقننه در دوره جدید فعالیتهای پارلمانی، باید گفت که به نظر نمیرسد حداقل رابطهای بهتر از رابطه گذشته حکومت با مجلس نمایندگان، در دوره جدید فعالیتهای ولسیجرگه به وجود بیاید، چه اینکه احتمال میرود تقابل میان این دو قوه، جدیتر از قبل ظاهر شود.
ب ـ چالشهای ساختاری و ملی پیش روی مجلس نمایندگان جدید
ولسیجرگه افغانستان در اولین دوره خود پس از حاکمیت طالبان، با چالشهای اساسی و عمدهای روبهرو بود که این چالشها در پارلمان جدید نیز رویاروی نمایندگان مردم خواهد بود. در یک نگاه، میتوان چالشهای فرا روی نمایندگان مردم را به چالشهای ساختاری که مربوط به امور داخلی مجلس میشود و چالشهای ملی دسته بندی کرد.
نویسنده:هاتف پوررشیدی
منبع: تبیان
موضوعات مرتبط: