شفاعت به چه معناست ؟
شفاعت یعنی چه و به چه معناست ؟
هنگامی که سخن از جرم و گناه و
محکومیت کسی به میان می آید و شخصی پا به میان می گذارد و گنهکار یا مجرم را با پا
در میانی و وساطت از مرگ یا زندان نجات می بخشد، می گوییم فلانی در حق او شفاعت
کرده است.
واژه شفاعت از ماده شفع به معنای جفت
گرفته شده است.
از آن روی به وساطت برای رهایی
گهنکار، شفاعت گفته می شود که جایگاه شفاعت گر و نیروی تاثیر او، با عوامل نجاتی
که در وجود شفاعت شونده هست- هرچند اندک باشد- ضمیمه و جفت می شوند و هر دو به کمک
هم، موجب رهایی گنهکار می گردند.
شفاعت اولیای خدا برای گنهکاران در ظاهر این است که آنان به
دلیل جایگاه خاص خویش در پیشگاه خداوند،به اذن خدا و با ضوابط خاصی که جنبه کلی
دارد-نه فردی- می توانند برای مجرمان و گنهکاران وساطت کنند، و با دعا و نیایش، از
خداوند بزرگ بخواهند که از کوتاهی و گناه آنان در گذرد.
البته شفاعت کردن و پذیرفته شدن شفاعت
آنان، در گرو شرایطی است است که برخی مربوط به گهنکار و برخی مربوط به مورد شفاعت،
یعنی گناه است.
به بیان دیگر، شفاعت ، همان یاری
اولیای خداست-به اذن خدا- به کسانی که در عین گنهکار بودن، پیوند معنوی خود را با خدا،
و پیوند روحی خویش را با اولیای خدا حفظ کرده و آن را به کلی قطع نکرده اند. این
ضابطه کلی پیوسته در مورد شفاعت شوندگان بر قرار است.
پس حقیقت شفاعت، جز این نیست که رحمت گسترده خدا و بخشش و
آمرزش او به دست اولیای الاهی که حاملان فیض و واسطه های رحمت هستند، به گنهکارانی
که شایستگی بخشایش گری او را دارند، برسد.
البته هر چند این فیض می توانست، بدون
واسطه کسی به آنان برسد، اما اراده حکیمانه خداوند چنان است که فیض معنوی وی، در
همه موارد، از طریق اسباب ویژه و علل معین به دست افراد برسد.
از این نظر، اراده خداوند این است که
گروهی به فرمان و اذن صریح او، در روز رستاخیز با دعا و درخواست از او بخواهند تا
رحمت گسترده اش را شامل حال گروهی از بندگان سازد و آنان را از چنگال کیفرها و
مجازات های سنگین برهاند. البته چگونگی تاثیر تکوینی دعای آنان در پیراستن گناهان
و جلب رحمت خداوند برای ما مشخص نیست.
منبع:
شفاعت وزیارت بر گرفته
از آثار آیت الله سبحانی، جمعی از محققان، تهران، کانون اندیشه جوان،1386
شفاعت در سایر منابع
مقدمه
شفاعت یکی از مهمترین
بحثهای مربوط به معاد است که به طور مختصر به چند جنبه ی آن اشاره میشود:
معنای شفاعت
شفاعت به معنای تقویت و نیرو بخشیدن به شخص ضعیف است، و شفیع به کسی گفته می*شود که به نیازمند کمک کند تا او را به اعتدال و عدم نیازمندی برساند.
صاحب شفاعت
طبق آیات و روایات، شفاعت
در روز قیامت مخصوص خداوند است.
خداوند در آیه 256 سوره بقره
میفرماید
«برای اوست هر چه در آسمانها و زمین است. کیست که بدون اذن او
بتواند نزد او شفاعت کند؟»
اما
آیا خداوند اجازه شفاعت را به کسی می دهد یا نه؟
در آیه 44 سوره زمر آمده:«همه شفاعت برای خداوند
است» ولی خداوند به افرادی که خودش بخواهد اذن شفاعت می دهد؛ همان طور که
خداوند علم غیب را مخصوص خود می داند اما در آیه 27 سوره جن می فرماید:
«خداوند عالم به غیب است و
بر علم غیبش کسی را مطلع نمی*گرداند، مگر رسولش و کسی را که مورد پسند و رضایت او
باشد.»
بنابراین علم غیب مخصوص
خداوند است و علم رسول خدا همان علم خداست. شفاعت هم مخصوص خداوند است و به افراد
دیگری نیز این اجازه داده شده است.
پرسش: شفاعت به چه معناست ؟ و آیا آیه 39 سوره نجم که می فرماید: «و نیست برای انسان جز آنچه که تلاش کرده» شفاعت پیامبران و شهدا و اصل شفاعت را زیر سؤال نمی برد؟
پاسخ
یکی از مزایایی که خداوند متعال به مومنان، اختصاص داده این است که اگر شخصمومن، ایمان خودش را تا هنگام مرگ حفظ کند و مرتکب گناهانی نشود که سلب توفیق و سوءعاقبت و سرانجام شک و تردید یا انکار و جحود را به بار میآورد، و در یک جمله «اگربا ایمان از دنیا برود» به عذاب ابدی، مبتلاً نخواهد شد. گناهان کوچکش به واسطهاجتناب او از کبائر، بخشوده میشود و گناهان بزرگش به وسیله توبه کامل و مقبول قبل از مرگآمرزیده میگردد، و اگر موفق به چنین توبهای نشد صبر در برابر گرفتاریها و مصائب دنیا بارگناهانش را سبک میکند و بعد از مرگ سختیهای برزخ و مواقف آغازین رستاخیز، ناخالصیهایش را میزداید و اگر باز هم از آلودگیهای گناهان پاک نشد، به وسیله شفاعت که تجلیبزرگترین و فراگیرترین رحمت الهی در اولیا خدا به ویژه رسول اکرم (ص) و اهل بیت کرامش (ع) میباشد، از عذاب دوزخ نجات خواهد یافت.[i] و بر حسب روایات فراوان «مقام محمود» که در قرآن کریم به رسول اکرم (ص) وعده داده شده[ii] همین مقام شفاعت است ونیز آیه شریفه: «وَ لَسوْف یُعْطِیک رَبُّک فَترْضی»[iii] و بزودی پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد که خشنود شوی... اشاره به آمرزش الهی است که به وسطه شفاعت آن حضرت شامل حال کسانیکه استحقاق دارند، می شود. مفهوم شفاعت: شفاعت که از ریشه «شفع» به معنای «جفت» گرفته شده درمحاورات عرفی بدین معنی به کار میرود که شخص آبرومندی از بزرگی بخواهد که از کیفرمجرمی درگذرد یا بر پاداش خدمتگزاری بیفزاید. و شاید نکته استعمال واژه شفاعت دراین موارد، این باشد که شخص مجرم به تنهایی استحقاق بخشودگی را ندارد یا شخص خدمتگزار به تنهایی استحقاق افزایش پاداش را ندارد ولی ضمیمه شدن و جفت شدن درخواست «شفیع» چنین استحقاقی را پدید میآورد.
ضوابط شفاعت همان
گونه که اشاره شد شرط اساسی برای شفاعت کردن و شفاعت شدن،اذن الهی است چنان که
در سوره بقره میفرماید:«مَن ذَا الَّذِی یَشفَعُ عِندَهُ إِلا بِإِذْنِهِ»[vii] کیست که در نزد او، بدون اذن او
شفاعت کند؟ هیچ شفاعت کنندهای نیست مگر بعد از اذن الهی.و نیز در سوره طه میفرماید: «یَوْمَئذٍ
لا تَنفَعُ الشفَعَةُ إِلا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَ رَضیَ لَهُ قَوْلاً»[ix] در آن روز، شفاعت هیچ کس سودی نمی
بخشد جز کسی که خداوند رحمان به او اجازه داده و به گفتار او راضی است. و در سوره النجم میفرماید: «وَ کم مِّن مَّلَکٍ فی السمَوَتِ لا تُغْنی شفَعَتهُمْ شیْئاً إِلا مِن بَعْدِ أَن یَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن یَشاءُ وَ یَرْضی»[xiii] چه بسیار فرشتگان آسمانها که شفاعت آنها سودی نمی بخشد مگر پس از آنکه خدا برای هر کس بخواهد و راضی باشد اجازه (شفاعت) دهد!
.
برای کسب اطلاعات بیشتر رجوع کنید به ترجمه تفسیر المیزان ج 1و ج17.
[i]عن النبی
(ص):ادخرت شفاعتی لا هل الکبائر من امتی. [ii] سوره اسرا آیه 79. [iii] سوره الضحی آیه 5. [iv] سوره یونس آیه 18 و سوره روم آیه13و سوره انعام آیه94 و سوره زمر آیه 43. [v] سوره زمر آیه 3. [vi]سوره انعام آیه 70 و 51 سوره سجده آیه 4 سوره زمر آیه 44 و... [vii]سوره بقره آیه 255 . [viii]سورهیونسآیه 3 . [ix]سورهطهآیه 109. [x]سوره سباء آیه23. [xi]سورهزخرفآیه86 . [xii] سورهانبیاءآیه 28. [xiii] سوره النجمآیه 26. [xiv] سوره شعرا آیه 100. [xv] امام صادق (ع)در واپسین لحظات عمر شریفش فرمود:ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلوة؛ شفاعتما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد (بحار الانوار ج 47 ص 2). [xvi]سوره مدثر آیه 48 [xvii] سوره منافقون آیه 5 وـ6. [xviii]عن النبی (ص): من لم یومن بشفاعتی فلا اناله اللهشفاعتی(خدا کسی را که ایمان به شفاعت من ندارد مشمول شفاعت من قرارندهد) (بحار الانوار / ج 8 ص 58 ح 84). [xix] والذین آمنوا بالله و رسلهاولئک هم الصدیقون و الشهدا عند ربهم(و کسانی که ایمان به خدا و پیامبرانآوردند نزد پروردگارشان صدیقان و شهیدان خواهند بود)حدید/ 19. |