دین الهى به حکم آیه ( الیوم أکملت ) تکمیل شده لزوم نصب امام چه توجیهى دارد؟
مقصود از اکمال دین در آیه، اکمال از نظر فروع نیست، زیرا پس از نزول این آیه، احکام دیگرى نیز بر پیامبر وحى شده است، مانند...
پاسخ
مقصود از اکمال دین در آیه، اکمال از نظر فروع نیست، زیرا پس از نزول این آیه، احکام دیگرى نیز بر پیامبر وحى شده است، مانند ارث کلاله و غیره بلکه مقصود از این اکمال، پى ریزى عوامل بقاى آن است:
یک پدیده اجتماعى یا آسمانى همان طور که در گرو مؤسس و پدید آرنده هست در بقاى خود نیز بى نیاز از اسباب نیست و یکى از عوامل بقاء آن نصب سرپرست آن است که پس از رحلت پیامبر به اداره امور بپردازد، اتفاقاً آیه ( أکملت لکم دینکم ) در همان روزغدیر فرود آمده و با نصب على کامل گشته است.
طراح شبهه تصوّر مى کند نخست، دین تکمیل گشت، بعداً پیامبر(صلى الله علیه وآله) على(علیه السلام) را به امامت نصب نمود، آنگاه مى گوید که پس از تکمیل دین، نصب على(علیه السلام) به عنوان اکمال دین چه معنى دارد؟
شگفت اینجاست که افرادى که این شبهات را طرح مى کنند، برگى از قرآن را نخوانده اند. همه انبیا، داراى اوصیایى بودند و هرگز کسى فکر نکرد که وصىّ انبیا، پس از درگذشت پیامبر، چه معنى دارد و این ملازم با نزول وحى بر وصى است. در حالى که خود پیامبر در حال حیات خود براى بقاى دین، فردى را معین مى کند که دینداران را سرپرستى کند.