وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

مى گویند: آیه ( إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیراً ) ( [134]) در حق همسران پیامبر است، زیرا در قسمت اول آیه آمده است: در خانه هایتان بنشینید و همانند زمان جاهلیت، آرایش و خودآرایى نکنید...


پاسخ

بحث درباره این آیه، گسترده تر از آن است که در یک پاسخ به سؤالى بیاید ولى ما نکاتى را یادآور مى شویم:

قرآن، آنجا که درباره خانه هاى زنان پیامبر سخن مى گوید، از واژه جمع بهره مى گیرد، اینک موارد آن:

1. ( وقرن فى بیوتکن ولا تبرّجن تبرّج الجاهلیة الأُولى ) . [135]

2. ( واذکرن ما یتلى فى بیوتکن ) . [136]

3. ( یا أیّهاالذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبىّ إلاّ أن یؤذن لکم ) . [137]

ولى در این مورد، از واژه مفرد، استفاده مى کند و مى گوید: «اهل البیت» این دلیل بر این است که این بیت واحد، بیت خاصى است که ارتباطى به بیوت نبى و اهل آن ندارد، و «ال» در «البیت»، «ال» عهد است یعنى یک خانه معهود و آن جز خانه حضرت زهرا(علیها السلام) کس دیگرى نیست.

2. این که مى گوید: «در قسمت اول آیه درباره زنان پیامبر سخن مى گوید»، اتفاقاً این بهترین شاهد، بر بطلان گفتار اوست، زیرا قرآن در ماقبل آیه تطهیر و ما بعد آن درباره زنان پیامبر سخن مى گوید و ضمائر را مؤنث مى آورد:

1. ( إن اتقیتن ) ، 2. ( لا تخضعن ) ، 3.( وقلن ) ، 4. ( وقرن ) ، 5. ( فى بیوتکن ) ، 6.( ولا تبرّجن ) ، 7. ( وأقمن الصلاة ) ، 8. ( وآتین الزکاة ) .

ولى آن گاه آیه تطهیر را یادآور مى شود که همه ضمائر مذکر است:

1. عنکم.

2. یطهرّکم.

سپس آیه دیگر را یادآور مى شود که مربوط به زنان پیامبر است. ضمائر نیز در آن مؤنث است. مى فرماید: ( فى بیوتکن ) .

اگر واقعاً آیه تطهیر مربوط به زنان پیامبر باشد، چه شد که خطاب در ماقبل و مابعد آن نیز مؤنث است ولى در وسط یعنى فقط در این آیه ضمائر مذکر هستند؟

آیا این دلیل بر دو گانگى نیست؟

این که مى گوید گفتن این که زنان پیامبر از اهل بیت پیامبر نیستند، اهانت به آنها است  نوعى مغالطه است زنان پیامبر مسلماً از اهل بیت پیامبر مى باشند ولى سخن در آیه تطهیر است و این که خصوص این آیه مخصوص گروه پنج نفره است و بس، و به دیگر سخن:

آنجا سخن درباره عصمت و طهارت نفسانى اهل بیت باشد مقصود گروه خاصى است که پیامبر با انداختن عبا بر سر آنها، آنان را معین کرده، آنجا که درباره اهل بیت پیامبر به معنى وسیع سخن مى گوید همه زنان پیامبر را نیز دربرمى گیرد.

تفصیل این مطلب را در «منشور جاوید» بخوانید.

[134] . احزاب/ 32.

[135] . احزاب/ 33.

[136] . احزاب/ 34.

[137] . احزاب/ 53.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۹
محمد فروغی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com