قربانیان بکارت
در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان «بکارت» را معیار تعیین پاکی و تعهد دختران قرار میدهند. این سنت و باور، اما، گاهی باعث قتل، طلاق، اختلافات...
قربانیان بکارت
نویسنده: کامله حیدری، دانشجوی روابط بینالملل و سیاست مقایسهای، دانشگاه امریکایی آسیای میانه
در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان «بکارت» را معیار تعیین پاکی و تعهد دختران قرار میدهند. این سنت و باور، اما، گاهی باعث قتل، طلاق، اختلافات و دیگر پیامدهای ناگوار در خانوادهها و پیوندهای جوانان شده است. اگر باکرهنبودن به دلیل روابط نامتعارف دختر با پسری قبل از ازدواج باشد، میتواند سنتشکنی باشد؛ اما اگر دختری به دلایل غیر از ارتباط جنسی، بکارتش را از دست دهد یا بکارتش از نوع دیگری غیر از آنچه معمول و شناختهشده پنداشته میشود باشد، این مشکل چهگونه باید حل شود؟ آیا دختری که به دلیل داشتن «بکارتِ نوع غیرمعمول» شکنجه یا ضرب و شتم میشوند قربانی نیستند؟ نکتة دیگر این است که اگر تنها بکارت معیار پاکی باشد، در آن صورت کسانی که عفت میشکنند و بدون برقراری رابطة جنسی، بدنش را در خدمت دیگری میگذارد، چهگونه توجیه میشود؟ در این نوشته سهگونه عدم بکارت یادآوری میشود و فرض این است که سنت «بکارت مساوی با عفت» در اکثر موارد درست نیست و الزام ندارد که بکارت معیار پاکی باشد.
الف: آنان که بهشکل طبیعی باکره نیستند
تحقیقهای طبی نشان داده است که بعضی از دختران به قسم ژنیتیکی یا ارثی این پرده را ندارند. از آنجا که بکارت یکی از باورهای سنتی مردم است و به آن خیلی اهمیت میدهند، گاه به دلیل نداشتن معلومات کافی در این مورد خانوادهها باعث قتل، بیحرمتی و لتوکوب دختران در ایام ازدواجشان شده است. در این جامعهها به عوض اینکه قبل از ازدواج آزمایشهای صحی و معاینة تأیید بکارت را انجام دهند، برعکس بعد از ازدواج پس از برخوردهای ناپسند، تصمیم بر آن میشوند که راهی شفاخانه برای آزمایش شوند. نتیجة بهدستآمده بالأخره نشان میدهد که دختر قبلاً با هیچکسی رابطة جنسی برقرار نکرده؛ بلکه بهصورت طبیعی باکره نیست. با این فرض، بکارت نمیتواند تعهدِ بین دو شخص در یک رابطه باشد.
ب: نداشتن بکارت ناشی از ضربات
در محیطهایی مثل افغانستان که امکانات کافی و وسایل پیشرفته برای اجرای فعالیتها و کارها وجود ندارد، کارها معمولاً توسط افراد اجرا میشود که زنان نیز بهطور فعالانه سهیم در آنند ـبهخصوص در قریهجات و روستاها که بیشتر کارها توسط زنان اجرا میشود. در جریان این فعالیتها، بعید نیست که ضربات به مجرای کار وارد شود. این آسیبها اثرات منفی مختلف دارد و بعضاً باعث صدمه به بکارت شده و به آن نیز آسیب میرساند. همچنین، دختران گاهی در دوران طفولیت براثر نادانی و شوخیهای طفلانه ممکن است فعالیتها و کارهایی را انجام دهند که باعث از بین بردن این پرده شود؛ طوری که حتا گاهی خودشان هم واقف نخواهند شد که این مسئله میتواند بعداً در زندگیشان مشکلات و سوءتفاهمهایی را ایجاد کند. باتوجه به این واقعیت، بیانصافی خواهد بود اگر نداشتن بکارت را به معنای بیعفتی بدانیم و کسانی را که بنابر دلایل دیگری باکره نیستند را به این دلیل مورد قضاوتهای شخصی-صحرایی قرار دهیم.
ج: نداشتن بکارت ناشی از تجاوزهای جنسی:
افغانستان از جمله کشورهایی است که بیشترین قضیههای تجاوز جنسی را سالانه ثبت حقوق بشر و ارگانهای قضایی میکند. تجاوز، همانطور که از نامش پیداست، عملی است که برخلاف میل یک شخص اجرا میشود. دختران زیادی وجود دارند که مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند که اولاً بعضی این قضیهها آشکار یا افشا میشوند و بعد از پخش خبر قضیه، بسیاری دختران دچار مشکلات اجتماعی و خشونتهای لفظی و رفتاری قرار میشوند و کسانی که در مورد قضیة تجاوز وی میداند، هرگز با آن دختر ازدواج نمیکنند. دوم بسیاری از این قضیهها حتا به دلایل مختلف پنهان باقی میماند تا بالأخره وقتی میرسد که دختر ازدواج میکند. اینجاست که با مشکل روبهرو میشود. در جامعهای که این سنت در رگهای خون مردم جریان دارد، هیچ امکان ندارد که تأثیر منفی روی زندگی زوجین نداشته باشد. درنتیجه، بعضاً در هنگام ازدواج و گاهی بعد از ازدواج باعث برهمزدن/خوردن رابطة زناشویی میشود.
درنتیجه، باید گفت که بکارت نیز مانند دیگر اعضای بدن است و امکان از بین رفتن یا آسیبپذیریاش وجود دارد. گاهی بهاشتباهٌ و گاهی بهاجبار و ناخواسته میتواند از بین رود. پس در این زمینه من دو پیشنهاد دارم: ۱) نباید بکارت معیاری برای شخصیت، عزت و خوبی یک شخص باشد که اگر باشد اولاً کسانی که بکارت را بعد از انجام رابطه دوباره ترمیم میکنند، چهگونه میشود از آدمهای هنجارشکن بازشناخته شود و دوم اگر فردی دچار انحراف اخلاقی باشد، میتواند با حفظ بکارتش هم این مشکل را داشته باشد. ۲) اگر کسانی خیلی باورمند بر این مسئله است، بهتر است آزمایشهای صحی را قبل از ازدواج برای جلوگیری از پیامدهای منفی بعدی آن انجام دهند.