آیا کسی می تواند نام فرزندان خود را عبدالنبى و عبدالرسول بگذارند
مى گویند: بسیارى از مسلمانان بالاخص شیعیان، نام فرزندان خود را عبدالنبى و عبدالرسول می گذارند و حال آن که همه ما بندگان خدا هستیم، نه بنده بندگان فرزانه او.
پاسخ
عبودیت و بندگى، انواع و اقسامى دارد که اضافه برخى از آنها اختصاص به خدا ددارد، برخى از آنها به خدا و برخى دیگر به غیر خدا نیز اضافه مى شوند.
1. بندگى تکوینى که مربوط به آفرینش است این نوع بندگى باید به سوى خدا نسبت داده شود. اگر حضرت مسیح مى گوید: «انّى عبدالله» و در مورد پیامبر مى گوییم «عبده ورسوله» ، مقصود عبودیت و بندگى است که از آفرینش سرچشمه مى گیرد یعنى چون خدا آفریدگار ماست، همه ما مخلوق او هستیم، نه مخلوق و بنده کسى دیگر، چنان که مى فرماید:
( إن کلّ من فى السموات والأرض إلاّ آتى الرحمن عبداً ). [225]
«هیچ کس در آسمان ها وزمین نیست مگر آن که به بندگى خداوند رحمان درمى آید».
2. بندگى قانونى، از نظر قوانین اسلام هرگاه مسلمانان پس از فرو نشستن جنگ، کافران را اسیر گرفتند، آنان بندگان مسلمانان خواهند شد چنان که قرآن مى فرماید:
( وأنکحوا الأیامى منکم والصالحین من عبادکم وامائکم إن یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله... ) . ( [226])
«پس مردان و زنان بى همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان درستکار خود را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند آنان رااز فضل خود بى نیاز مى کند، خداوند گشایش دهنده و آگاه است».
در این آیه، براى مسلمانان بندگانى را مطرح مى کند. این بندگى، بندگى وضعى و قانونى است.
3. عبودیت تشریفى، و آن به خاطر احترامى است که براى طرف قائل است، امیرمؤمنان(علیه السلام) مى فرماید:
«من علّمنى حرفاً فقد صیّرنى عبداً».
«هر کس سخنى به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است».
مسلمانان به عنوان اظهار مهر و مودّت به پیامبران و امامان، خود را بنده آنان معرفى مى کنند، یعنى همان طورى که بنده قانونى و وضعى، مطیع مولاى خود مى باشد، آنان نیز مطیع آنها هستند.
از این نیز بگذریم، یکى از معانى عبد در لغت به معناى مطیع است بنابراین معناى عبدالرسول، مطیع الرسول ومعنى عبدالحسین، مطیع الحسین است و مسلماً قرآن ما را به اطاعت رسول و اولى الأمر دعوت کرده است، چنان که مى فرماید:
( أطیعوا الله وأطیعوا الرسول وأُولى الأمر منکم ). [227]
[225] .مریم/ 93.
[226] . نور/ 32.
[227] . نساء/ 59.