وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

سیدآقا فاضل‌حسین سانچارکی، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ روز یک‌شنبه، بیست‌وسوم سرطان1398 در همایش مشترک «آجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه و دست‌اندرکاران رسانه‌ها» گفت در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون شهروند دست‌رسی لازم به غذای مصون ندارند...

 

مسئولان کمیته اجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه می‌گویند ۴۴ درصد جمعیت کشور امنیت غذایی ندارند. آنان مصونیت یا امنیت غذایی را جدا از فقر اقتصادی عنوان می‌کنند و می‌گویند، بی‌توجهی به اعمار زیربناها و سطح پایین دانش شهروندان، از دلایل بارز نبود امنیت غذایی می‌باشد.

سیدآقا فاضل‌حسین سانچارکی، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ روز یک‌شنبه، بیست‌وسوم سرطان1398 در همایش مشترک «آجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه و دست‌اندرکاران رسانه‌ها» گفت در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون شهروند دست‌رسی لازم به غذای مصون ندارند. آقای سانچارکی هم‌چنان افزود، به هر اندازه‌ای که از شهرها دور می‌شویم، میزان دست‌رسی به غذای مصون کم‌تر می‌شود. معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ تاکید کرد: «در شهرها ۲۰درصد مردم و در روستاها ۷۰درصد مردم از امنیت غذایی محروم‌اند.»

هم‌چنان خوشحال نبی‌زاده، کارشناس تغذّی و عضو این کمیته توضیح داد، امنیت غذایی زمانی تامین می‌شود که شهروندان در هر زمان دسترسی اقتصادی، فزیکی و اجتماعی به غذای کافی، سالم و مغذی را داشته باشند. آقای نبی‌زاده در این باره گفت: «رعایت نکردن امنیت غذایی می‌تواند سبب کوتاهی قد، لاغری بیش از حد و کوتاهی در فعالیت‌های فکری و فزیکی افراد جامعه شود.» او بیش‌تر توضیح داد، در حال حاضر ۷۶ درصد کودکان کشور رشد نورمال ندارند. با این حال، آمار و ارقام این کمیته نشان می‌دهد که شش میلیون جمعیت کشور را کودکان شکل می‌دهند و از این میان، ۴۱درصد آنان کوتاه‌قد، ۲۵درصد کم‌وزن و نزدیک به ۱۰ درصد این کودکان از سوءتغذی حاد رنج می‌برند. مسوولان این کمیته می‌گویند، آنان در پی ترویج رژیم‌های غذایی سالم و مصرف کافی غذا توسط زنان و کودکان هستند تا امنیت غذایی به گونه مناسب آن تامین شود.

 

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه که در این نشست حضور داشت، گفت دولت متعهد است تا ۱۱ سال دیگر معضل سوء تغذی کودکان را از بین ببرد. به سخن او، فقر غذایی معلول توزیع غیرعادلانه منابع مالی نیست، بلکه مهارت و آگاهی لازم از چگونه‌گی استفاده منابع غذایی می‌تواند فقر غذایی را از بین ببرد. آقای فیروز هم‌چنان خاطرنشان ساخت، در صورتی که یک کودک در بطن مادر و تا سن دو ساله‌گی تغذیه مناسب نشود، به سوء تغذی مبتلا می‌شود و با تداوی نیز معالجه نخواهد شد.

از سویی هم، ابراهیم شینواری، معین وزارت معارف از تحقیقی یادآوری کرد که در ایالات متحده امریکا انجام شده است. به سخن او، در این تحقیق آمده است که کودکان صحت‌مند همواره در ساعات درسی به وقت حاضر بوده‌اند و از لحاظ فکری و روابط اجتماعی نسبت به کودکان دیگر بهتر درخشیده‌اند.

خوشحال نبی‌زاده، کارشناس تغذی، فقر اقتصادی را یکی از عوامل سوء تغذی در کودکان عنوان کرد و گفت، هر فرد به طور عادی نیاز دارد روزانه بین ۲۱۰۰ تا ۲۸۰۰ کیلو کالری مصرف کند. او هم‌چنان خاطرنشان ساخت در صورتی که یک فرد کم‌تر از ۱۶۰۰ کیلو کالری در روز مصرف ‌کند، به سوء تغذی مزمن دچار می‌شود. آمارهای وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که در حال حاضر ۳۶درصد افراد جامعه به سوء تغذی مزمن دچار اند. فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه می‌گوید که این درصدی تا دو سال پیش ۶۰درصد بوده است.

افزون بر این، سوء تغذی می‌تواند روی آموزش، صحت، توانایی فکری و جسمی افراد جامعه ‌تاثیرات ناگواری بگذارد. اعضای کمیته اجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه می‌گویند، فقر، سطح پایین تولیدات زراعتی، رعایت نکردن بهداشت، حوادث طبیعی و انسانی، توزیع غیر عادلانه مواد غذایی و ضایعات مواد غذایی عوامل دیگر نبود امنیت غذایی‌اند. اعضای این کمیته هم‌چنان می‌افزایند، در صورتی که توجه جدی به اعمار زیربناهای کشور از جمله آموزش، آگاهی‌دهی به کشاورزان و استفاده درست از منابع طبیعی صورت گیرد، وضعیت امنیت غذایی بهبود خواهد یافت.

 

با این حال، اعضای کمیته اجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه  مبارزه با فقر اقتصادی را عنصر کلیدی در تامین امنیت غذایی عنوان می‌کنند. این در حالی است که جمعیت افغانستان حدود ۳۲ میلیون تخمین شده است. از این میان، ۵۴.۵ درصد نفوس زیر خط فقر قرار دارند و ۴۴درصد آنان امنیت غذایی لازم ندارند. بر اساس معیارهای جهانی در صورتی که یک فرد روزانه کم‌تر از ۱۵۲ افغانی معادل ۱.۹ دالر مصرف کند، زیر خط فقر قرار دارد. هم‌چنان تغذیه نامناسب نیز در نبود امنیت غذایی نقش دارد. وزیر صحت عامه در این باره گفت، افراد ثروت‌مند نیز اگر رژیم غذایی درست نداشته باشند، در جمع افرادی شمرده می‌شوند که از امنیت غذایی برخوردار نیستند.

با این همه، بحث‌های ابتدایی در مورد ایجاد کمیته اجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و این کمیته حدود دو سال پیش در میزان ۱۳۹۶ توسط عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت گشایش یافت. در رأس این کمیته رییس اجرایی حکومت قرار دارد و مسوولان این کمیته می‌گویند ۱۶ وزارت‌خانه و اداره مستقل عضویت این کمیته را دارند. هدف اساسی ایجاد این کمیته فراهم‌سازی غذای کافی و سالم برای شهروندان عنوان شده است.

نصرالله ارسلایی، رییس عمومی ‌دبیرخانه شورای وزیران و هم‌آهنگ‌کننده کمیته اجندای ملی امنیت غذایی و تغذیه می‌گوید ناآگاهی شهروندان از امنیت غذایی سبب شده است کارهای این کمیته به درستی پیش نرود. او گفت با آن‌که بیش از ۱۷ وزارت‌خانه و اداره مستقل عضویت این کمیته را دارند، اما از آغاز تولید مواد غذایی تا مصرف، هیچ نظارتی از صحی بودن آن صورت نمی‌گیرد.

آقای ارسلایی هم‌چنان یادآور شد، مواد خوراکی تولیدی کشور و مواد وارداتی به بررسی جدی کیفیتی نیاز دارد. به سخن او طرح ایجاد یک اداره مستقل برای تنظیم و کنترل مواد غذایی به شورای وزیران پیشنهاد شده است. آقای ارسلایی هم‌چنان ابراز امیدواری کرد در صورتی که این طرح تصویب شود و اداره مستقلی به منظور کنترل کیفیت ایجاد شود، از تولید و واردات مواد بی‌کیفیت در کشور جلوگیری خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۴
محمد فروغی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com