وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

نوحه های افغانستانی(قسمت چهارم)

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸ ق.ظ
   سیزده نوحه از نوحه های افغانستانی در موضوع مصیبت سقای کربلا حضرت عباس
 

نوحه های سقای کربلا( تا سوعا)

 

نوحه اول: عمو عمو، آب آب

پیش خوانی نوحه:

(عمو عمو، آب آب عمو عمو، آب آب

عمو عمو العطش عمو عمو العطش )

 

ادامه نوحه:

 

ساقی لب تشنگان زادۀ ام‌البنین

 

دست رشید حسین، بازوی حبل‌المتین

 

 

 

چهرۀ مهتابی و حنجر خشکم ببین

 

هم جگرم سوخته، هم شده قلبم کباب

 

عمو عمو، آب آب عمو عمو، آب آب

 

با چه گناهی عمو، آب به ما شد، حرام

 

خون جگر، جای آب، ریخته ما را به جام

 

می‌مکد انگشت خود، علی‌اصغر مدام

 

بال زند از عطش، بر روی دست رباب

 

عمو عمو، آب آب عمو عمو، آب آب

 

نفس، ز سوز عطش، شعلۀ آذر شده

 

جواب این آب‌آب، نیزه و خنجر شده

 

آل علی از چه رو، بی‌کس و یاور شده؟

 

نمی‌رود از عطش، دیدۀ طفلان به خواب

 

عمو عمو، آب آب عمو عمو، آب آب

 

آب، گریبان درید، بر لب عطشان ما

 

مثل دو دریا شده، دیدۀ گریان ما

 

بحر شده شعله‌ور، از دل سوزان ما

 

به خیمه هر کودکی، فتاده در التهاب

 

عمو عمو، آب آب عمو عمو، آب آب

 

در گلوی خشک ما، بغض شده زمزمه

 

رقیّه از دست رفت، در بغل فاطمه

 

بس‌که گرفته عطش، نور، ز چشم همه

 

شعلۀ آتش شده، در نظر ما سراب

 

عمو عمو، آب آب عمو عمو، آب آب

 

تو دست دست خدا، تو حیدر حیدری

 

تو بر پدر،چون علی، برای پیغمبری

 

تو هم علمدار و هم، ساقی و آب‌آوری

 

صاعقه خشم شو به سوی دریا شتاب

 

عمو عمو، آب آب عمو عمو، آب آب

 

ای همه پشت سرت، دست دعای حسین

 

اگر چه لب تشنه‌اند سلاله‌های حسین

 

برو بیاور عمو، آب برای حسین

 

قرص مه فاطمه، سوخته در آفتاب

 

عمو عمو، آب آب عمو عمو، آب آب

 

یک ماه خون گرفته 4 - غلامرضا سازگار

 

نوحه دوم: فرماندۀ کل قوا

 

(با جای گزینی علمدار ابالفضل به جای عباس و ابا الفضل در کل نوحه)

پیش خوانی نوحه:

(سقّای دشت نینوا، علمدار ابالفضل

 

فرماندۀ کل قوا، علمدار ابالفضل

 

تو میرسپاهی تو ما را پناهی

 

علمدار ابالفضل؛ علمدار ابالفضل)

 

ادامه نوحه:

 

مولا امیرالمؤمنین حقّت ادا شد

 

دست علمدار حسین از تن، جدا شد

 

تشنگان یک صدا می‌دهند این ندا

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

ای یوسف زهرا دگر، سقّا نداری

 

از بازوی عباس تو، خون گشته جاری

 

این علمدار توست مرد ایثار توست

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

ماه علی، خورشیدِ پیشانی‌شکسته

 

افتاده‌ای و قامتت در خون نشسته

 

گشته در علقمه زائرت فاطمه

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

ام‌البنین کو؟ تا کند در خون نظاره

 

قرآن او در علقمه، شد پاره‌پاره

 

یابن ام البنین اشک زینب ببین

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

یارب همه هستِ مرا، از من گرفتند

 

سردار بی‌دست مرا، از من گرفتند

 

ای همه هست من یار بی‌دست من

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

تو می‌روی، با قامت در خون‌کشیده

 

من ماندم و قدّ خم و رنگ پریده

 

داغ تو بر جگر دست من بر کمر

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

سقای بی‌آب و امیر بی‌سپاهم

 

تنها تو بودی یاور و پشت و پناهم

 

تا به خون نشستی پشت من شکستی

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

من بین دشمن غیر تو، یاری ندارم

 

سردار و سقّا و علمداری ندارم

 

دست تو بریده رنگ من پریده

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

با قتل تو دشمن کند بر ما امیری

 

آماده‌گشته خواهرت، بهر اسیری

 

زخم تو روی سر زخم من بر جگر

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

من گریه کردم، بر تو و زخم تن تو

 

لشکر نماید هلهله بر کشتن تو

 

یــار بــا وفـایم شیــر کــربلایم

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

چشم سکینه کرده سقّایی برایت

 

زهرا کنار علقمه، صاحبْ عزایت

 

یار بی‌دست و سر نازنیــن بـــرادر

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

سقای بی دست و سرم جان برادر

 

من بی تو رفتم، در حرم، جان برادر

 

حرم قحط آب است جگرها کباب است

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

من می‌شمارم بر زمین، زخم تنت را

 

زهرا تماشا می‌کند، جانْدادنت را

 

یا ز من احترام یا به زهرا سلام

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

ای روز غربت بوده یار با وفایم

 

بشنو صدای العطش از خیمه‌هایم

 

رفته اصغر ز تاب چه گویم با رباب

 

ابالفضل ابالفضل ابالفضل ابالفضل

 

یک ماه خون گرفته 4 - غلامرضا سازگار

 

نوحه سوم: عطش

 

پیش خوانی نوحه:

(یابن ام البنین العطش العطش

میر و سالار دین العطش العطش)

 

ادامه نوحه:

 

تو فرمانده و میر کلّ قوایی

 

تو باب الحوائج تو مشکل‌گشایی

 

تو سقّای صحرای کرب و بلایی

 

لب خشکم ببین، العطش العطش

 

یابن ام البنین العطش العطش

 

حرم، پر شده از آه و فریاد و ناله

 

ببین بر کف دست طفلان پیاله

 

نهاده از عطش دختر سه‌ساله

 

دل خود بر زمین، العطش العطش

 

یابن ام البنین العطش العطش

 

ساقی طایرانِ وحی مدینه

 

نگه کن، به اشک زینبِ حزینه

 

نفس گشته در قلب زار سکینه

 

نالــۀ آتشیـن، الـعطش الـعطش

 

یابن ام البنین العطش العطش

 

کودک ششماهه، می‌زند صدایت

 

حضرت فاطمه، می‌کند دعایت

 

به قربان بازوی مشکلْگشایت

 

نجل حبل‌المتین، العطش العطش

 

یابن ام البنین العطش العطش

 

ای علی بوسه زن، بر دو بازوی تو

 

من که شرمنده‌ام از گل روی تو

 

دیدۀ تشنگان حرم، سوی تو

 

ذکر ما شد همین، العطش العطش

 

یابن ام البنین العطش العطش

 

ریزد از چشم گل‌های زهرا گلاب

 

آتش تشنگی همه را کرده آب

 

ای امید دل عترت بوتراب

 

اشک چشمم ببین، العطش العطش

 

یابن ام البنین العطش العطش

 

یک ماه خون گرفته 4 - غلامرضا سازگار

 

نوحه چهارم: تمام لشکر من

 

پیش خوانی نوحه:

(تنها برادر من تمام لشکر من)

 

ادامه نوحه:

 

بر چشم پر ز خونت، تیر جفا نشسته

 

هم دست تو بریده، هم پشت من شکسته

 

تنها برادر من تمام لشکر من

 

جز تو چه کس به خیمه، راه عدو ببندد

 

مگذار ای برادر، دشمن به من بخندد

 

تنها برادر من تمام لشکر من

 

آه از جگر برآرم، خون از دو دیده شویم

 

شاید میان میدان، دست تو را بجویم

 

تنها برادر من تمام لشکر من

 

اشکم روان ز دیده، آهم درون سینه

 

آتش گرفته قلبم، از گریۀ سکینه

 

تنها برادر من تمام لشکر من

 

بی‌تو، چگونه رویِ رفتن به خیمه‌گاهم؟

 

برخیز و بین، به خنده، دشمن کند نگاهم

 

تنها برادر من تمام لشکر من

 

یک ماه خون گرفته 4 - غلامرضا سازگار

 

نوحه پنجم: یا باب الحوائج

 

پیش خوانی نوحه:

دستم به دامانت یا باب الحوائج

قربان احسانت یا باب الحوائج

 

ادامه ی نوحه:

 

ای مونس جان ام البنین،عباس

 

یارومددکار سلطان دین ،عباس

 

عشق ومروت را دُرِّثمین ،عباس

 

عالم ثنا خوانت یا باب الحوائج

 

ای منبع جود ومهرو وفاداری

 

تو دیده ی احسان برهرگدا داری

 

برعاشقان خود لطف و عطاداری

 

گویند محبانت یا باب الحوائج

 

از باده ی ناب عشق تو سرمستم

 

دل را به امید مهرشما بستم

 

برما نظرفرما مهمان توهستم

 

ریزه خورخوانت یا باب الحوائج

 

نوحه ششم: ای سپهدارم

 

پیش خوانی نوحه:

ای ابوالفضل، ای باوفای من

خیزُ ازجا، ای مه لقای من

 

ادامه ی نوحه:

 

ز جا برخیز ای مه تابان

 

تا رویم خیمه نزد طفلانم

 

تمام اهل حرم گریان

 

از غمت جانا دیده خونبارم

 

سکینه با کودکان خیمه

 

العطش گویان،دیده خون بارند

 

همه طفلان چشم در راهند

 

تا بری آبی ای سپهدارم

 

زجا برخیز ای برادر جان

 

بین حسین تو بی علمدار است

 

ز ظلم این شامی وکوفی

 

اندر این صحرا بی مددکار است

 

خدا داند از غم مرگت

 

ای برادر جان زار وافغانم

 

چگونه رو در حرم آرم

 

گر زمن پرسند کو علمدارت؟

 

نوحه هفتم: آتش گرفته قلبم

 

پیش خوانی نوحه:

(آتش بگیری ای آب، آتش زدی به جانم)

 

ادامه نوحه:

 

آتش بگیری ای آب، آتش زدی به جانم

 

از سردی، تو افروخت، تا مغز استخوانم

 

هرگز مرا نشاید، نوشم تو را، تو باید

 

سیراب گردی ای آب، از اشک دیدگانم

 

تو می‌دهی نمایش، امواج سرد خود را

 

من شعلۀ دلم را، با تشنگی نشانم

 

آتش گرفته قلبم، از گریۀ سکینه

 

امروز دادِ او را، از آب، می‌ستانم

 

با نفْس، در ستیزم، از بحر، می‌گریزم

 

ای آب هر چه خواهی آتش بزن به جانم

 

من تشنۀ حسینم، این تشنگی است دینم

 

پیش از شب ولادت کردند امتحانم

 

آتش بوَد از آن به، کز آب تر کنم لب

 

از تشنگی اگر چه بند آمده زبانم

 

دست از عطش نشویم، تا اوفتد دو دستم

 

آب روان ننوشم، سوزد اگر روانم

 

امروز باشد ای آب روز ولادت من

 

زیرا که با شهادت، تا حشر جاودانم

 

هر زخم پیکر من، گردد کتاب مدحم

 

صدها هزار «میثم» گردد مدیحه‌خوانم

 

یک ماه خون گرفته 4 - غلامرضا سازگار

 

 

نوحه یازدهم: ای جان برادر (چسب 2)

 

پیش خوانی نوحه:

عباس، سکینه به حرم تشنه آب است

برخیز علی اکبر ِ من در تب وتاب است

نوحه هشتم: زبانحال حضرت امام حسین(ع) با حضرت عباس(ع)

 

پیش خوانی نوحه:

برخیز ای برادر، بار دگر نظر کن

برادرم ابا الفضل ، آب آورم ابا الفضل

 

ادامه نوحه:

 

برخیز ای برادر، بار دگر نظر کن

 

با چشم پاره ی خود، از چشم من گذر کن

 

برخیز ای برادر ، اینجا پر از حرامی است

 

پشت خیام آهو، بنگر که گرگ شامی است

 

برخیز ای برادر، بنگر علم زمین خورد

 

وقتی فتادی انگار، کل حرم زمین خورد

 

برخیز ای برادر، در خیمه قحط آب است

 

چون موی پر زخونت ، اصغر به پیچ و تاب است

 

برخیز یار زارم، چشم تو تیر خورده

 

گل از غم تو ای یار، از داغ تو فسرده

 

سروده: جعفر ابوالفتحی

 

نوحه نهم: سردار انصارالله

 

پیش خوانی نوحه:

(من یار ثاراللّهم فرماندۀ سپاهم)

 

ادامه نوحه:

 

عبــاسم، فــرزند عـلی مرتضایم

 

سـردارم، سقـایم، حافظ خیمه‌هایم

 

من یار ثاراللّهم فرماندۀ سپاهم

 

****

 

سردارم، سردارم سردار انصارالله

 

ثــارالله فــرزند، بــرادر ثارالله

 

من یار ثاراللّهم فرماندۀ سپاهم

 

****

 

این دستم، این چشمم، این فرق نازنینم

 

عــاشقم، عــاشق عمــود آهنینـم

 

من یار ثاراللّهم فرماندۀ سپاهم

 

****

 

شمشیر حیدر و شیر ام‌البنینم

 

حســینِ دوم امیــرالمؤمنینم

 

من یار ثاراللّهم فرماندۀ سپاهم

 

****

 

به یاد ایثار و جانبازی و شهادت

 

بوسیده دستم را علی روز ولادت

 

من یار ثاراللّهم فرماندۀ سپاهم

 

****

 

جان نثار کوی امام عالمینم

 

سیدالشهدای ارتش حسینم

 

من یار ثاراللّهم فرماندۀ سپاهم

 

****

 

خجـل از گـل‌های باغ مدینه هستم

 

شرمنده از لـب خشک سکینه هستم

 

من یار ثاراللّهم فرماندۀ سپاهم

 

شاعر : حاج غلامرضا سازگار (میثم)

 

نوحه دهم: حرم آب ندارد ( چسب1)

 

پیش خوانی نوحه:

حرم آب ندارد حرم آب ندارد

 

ادامه نوحه:

 

افسوس، که سقای حرم، آب، ندارد

 

حرم آب ندارد حرم آب ندارد

 

افسوس که ششماهه دگر تاب، ندارد

 

حرم آب ندارد حرم آب ندارد

 

از سوز عطش، گشته نفس، شعله به سینه

 

خونْ گریه کند، آب به گل‌های مدینه

 

سقا شده بر اهل حرم چشم سکینه

 

دردانۀ زهرا به حرم، خواب ندارد

 

حرم آب ندارد حرم آب ندارد

 

در سینۀ اطفال، نفس‌ها شده ناله

 

گریان، حرم ذات خدا جلّ جلاله

 

افسوس، که از سوز عطش طفل سه‌ ساله

 

در دیده به غیر از گهر ناب ندارد

 

حرم آب ندارد حرم آب ندارد

 

دریا، ز غم تشنه‌لبان، جامه دریده

 

آبی به حرم نیست به جز اشک دو دیده

 

از صورت ششماهه دگر رنگ پریده

 

زردی رخش را رخ مهتاب ندارد

 

حرم آب ندارد حرم آب ندارد

 

آه از عطش آل علی در دل صحرا

 

فریاد که خشکیده لب زینب کبری

 

افسوس که آبی به حرم یوسف زهرا

 

جز خون دل و دیدۀ اصحاب ندارد

 

حرم آب ندارد حرم آب ندارد

 

یک ماه خون گرفته 4 - غلامرضا سازگار

 

ای جان برادر،ای جان برادر

 

ادامه ی نوحه:

 

این قوم دل عترت مارا بشکستند

 

ز اول به رخ آل علی آب ببستند

 

از کین دل پیغمبرو زهرای بخستند

 

این فرقه بی دین زخدا بی خبر هستند

 

من سِبط رسولم، فرزند بتولم

 

پُرخون جگر زینب وکلثوم ورُباب است

 

تا از بدن آن دست رشید تو جدا شد

 

باللّه کمرم از غم مرگ تو دوتا شد

 

از اهل حرم ناله وفریاد بپا شد

 

بین ناله ی طفلان ز زمین تا به کجا شد!

 

من سبط رسولم،فرزند بتولم

 

از من به تو ای ساقی لب تشنه خطاب است

 

تا ناله «ادر ِکنی اخا»از توشنیدم

 

فریاد وفغان از دل پُر درد کشیدم

 

بی تاب شدم تا به کنارت برسیدم

 

گفتم که ز کف رفت علمدار رشیدم

 

من سبط رسولم، فرزند بتولم

 

بر تشنه لبانم برسان آب، ثواب است

 

نوحه دوازدهم: علمدار ندارم ( چسب 3)

 

پیش خوانی نوحه:

چاره چه سازم علمدار ندارم

چاره چه سازم علمدار ندارم

 

ادامه ی نوحه:

 

آه که اندر بر من یار نمانده

 

بهرحرم یاور وغمخوار نمانده

 

یک نفرازآن همه انصار نمانده

 

بهر حرم یاور وغمخوار نمانده

 

در یم خون خفته علمداررشیدم

 

چون به تنش من اثر دست ندیدم

 

از جگرم ناله جانسوز کشیدم

 

بعد اباالفضل علمدار ندارم

 

نیست نشانی دگر از عباس رعنا

 

تا که بود از غم آن ماه دلارا

 

آب رساند همه ی تشنه لبان را

 

در برخود یاور وغمخوار ندارم

 

نوحه سیزدهم: علمدار حسینم (چسب 4)

 

پیش خوانی نوحه:

علمدار حسینم علمدار حسینم

 

ادامه نوحه:

 

من، وارث شمشیر علی، یار حسینم

 

علمدار حسینم علمدار حسینم

 

در کرب و بلا، حیدر کرار حسینم

 

علمدار حسینم علمدار حسینم

 

سردار سپاه پسر فاطمه هستم

 

زد روز ولادت، پدرم بوسه به دستم

 

آن عهد که بستم، به امامم، نشکستم

 

از کودکی خویش، گرفتار حسینم

 

علمدار حسینم علمدار حسینم

 

صدبار اگر در دل دریا، بخروشم

 

والله که یک قطره از این آب، ننوشم

 

آید ز حرم، نالۀ ششماهه به گوشم

 

تا حشر، خجل از گل رخسار حسینم

 

علمدار حسینم علمدار حسینم

 

من قطره واصل شده در خون خدایم

 

زهرا به جنان می‌زند امروز صدایم

 

آورده چرا شمر امان‌نامه برایم؟

 

من شیفتۀ مکتب ایثار حسینم

 

علمدار حسینم علمدار حسینم

 

عباس، طرفدار وفادار حسین است

 

جانْ برکف و سرباز فداکار حسین است

 

دستی که علی بوسه‌‌زده، یار حسین است

 

با چشم و سر و دست خریدار حسینم

 

علمدار حسینم علمدار حسینم

 

یک ماه خون گرفته 4 - غلامرضا سازگار

 

شعر مصیبتی:1

 

آب از کف مده ای مشک طرفداری کن

 

وقت بی دستی من گشته مرا یاری کن

 

آبرویم بود این آب به نزد زهرا

 

آبرویم تو مریز و آبروداری کن

 

کودکان تشنه لب و منتظر آب توأند

 

آرزویم مده بر باد مدد کاری کن

 

گر به اصغر برسد آب نمیرد شاید

 

لااقل بهر علی آب نگه داری کن

 

غم من نیست مگر تشنگی اهل حرم

 

جای عباس بیا مشک تو غمخواری کن

 

آب نه ،جان مرا در تن خود داری

 

تو کشتیم کم به بر چشم ترم زاری کن

 

منتی میکشم ای تیر به چشمم بنشین

 

عوض آب ز چشمم ره خون جاری کن

 

شعر مصیبتی 2

 

هر چه ترسیدم از آن، آن به سرم می آید

 

مشک سوراخ شد و کیست برم می آید؟

 

چشم پرخون شده را طاقت دیدن نبود

 

خون به همراهی اشک از بصرم می آید

 

علقمه پر شده از شیون یک بانویی

 

کیست او ذکر لبش " وا پسرم " می آید ؟

 

سخت باشد بدهم صورت او را تشخیص

 

چون کبودی رخش در نظرم می آید

 

فاطمه آمد و دستی که ندارم خیزم

 

اشک خجلت فقط از چشم ترم می آید

 

هر چه ترسیدم از آن آن به سرم می آید

 

ناله ی العطش اهل حرم می آید ..!!

 

شاعر:وحید مصلحی

منبع :وبسایت مداح اهلبیت افغانستانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۸
محمد فروغی

نظرات  (۱)

۳۰ بهمن ۹۵ ، ۱۹:۱۰ محمد زکی رجبی
با سلام حضور محترم مدیر وبسایت اصلاح .
عرض این که تهیه و تنظیم نوحه ها توسط این جانب(محمد زکی رجبی00989352459821) در وبسایت مداح اهلبیت افغانستانی انجام شده و شما دقیقا کپی پیست نمودید بهتر این بود که آدرس سایت را هم ثبت می کردید که ما گله مند نمی شدیم.
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com