وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

بسیاری از شخصیت های لشکری و کشوری و علما و نخبگان جامعه ای افغانستانی به مناسبت در گذشت آیت الله العظمی محقق کابلی (رحمت الله تعالی علیه)  پیام های تسلیت صادر و مراتب تأسف خودشان را بیان نموده است. متن کامل پیام  های صادره بدین شرح است:

پیام تسلیت شورای علمای شیعه ی افغانستان به مناسبت در گذشت آیت الله العظمی محقق کابلی (رحمت الله تعالی علیه)

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عن النبی (صلی الله علیه و آله وسلم):

اذامات العالم الفقیه ثلم فی الإسلام ثلمه لایسدها شیء الی یوم القیامه.

روح بلند مرتبه فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشان شیعیان؛ آیت الله العظمی الشیخ قربانعلی محقق کابلی (رح)، پس از سالها مجاهدات مجدانه وخاضعانه در عرصه های علمی و اجتماعی، به ملاء اعلی پیوست ؛ شورای علمای شیعه افغانستان، این ثلمه عظیم را به پیشگاه مقدس بقیه الله الاعظم، ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید، حوزات علمیه، علما، طلاب و بیت شریف معظم له تسلیت و تعزیت عرض نموده، برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان از بارگاه ایزد منان (ج) صبر و اجر جزیل استدعا می نماید.

بدین مناسبت موءلمه، تمام حوزات علمیه در سراسر افغانستان به نشان عزای عمومی به مدت سه روز تعطیل اعلام می گردد‌.

والسلام

شورای علمای شیعه افغانستان

۱۳۹۸/۳/۲۱

پیام تسلیت ریاست اجرائیه به مناسبت در گذشت آیت الله محقق کابلی

 

 

 

 

 

 

 

 

با کمال اندوه اطلاع یافتیم که حضرت آیت الله قربان علی محقق کابلی یکی از علمای برجسته جهان اسلام و مرجع عالیقدر اهل تشیع به نسبت مریضی که عاید حالش گردیده بود، به ندای حق لبیک گفته، به لقاءالله پیوسته است.

شادروان آیت‌الله محقق کابلی یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار و از علمای اعلم کشور ما بود. تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مرحوم مغفور در راستای گسترش آموزه‌های اسلامی و ترویج فرهنگ دین ناب محمدی، درخور ستایش و قدردانی است.

بدون تردید مرحوم آیت الله محقق کابلی شخصیت عالم، فروتن و مردم دوست بود. از همین جهت، عمر پربارش را صرف وحدت و همدلی میان جوامع بشری و اسلامی نموده و در این راستا گام متقن و اساسی برداشته است.

افزون بر آن، شادروان آیت الله کابلی در پیروزی جهاد مردم افغانستان در کنار سایر مجاهدمردان و مبارزین آزادی‌بخش کشور سهم بارز و برجسته داشت.

رحلت آن عالم عامل و مجاهد فی سبیل الله برای مردم افغانستان ضایغه بسا عظیم است، اما او با تلاش‌های خیرخواهانه و بنیادین‌اش در قلب میلیون‌ها انسان آزاده و مومن برای همیش باقی خواهند ماند.

راه افتخار آفرین علما، بزرگان و مجاهدین واقعی در کشور ادامه خواهند یافت.

از خداوند مهربان به روح فقیه عالیقدر رضوان و غفران الهی و برای ملت مسلمان و خداجوی افغانستان، به ویژه خانواده و دوستان آن مرحوم مغفور صبر و شکیبایی مسألت می‌نماییم.

دکتور عبدالله عبدالله

رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان

بیانیه دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ایران به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله‌العظمی محقق کابلی (ره)

 

 

 

 

 

 

 

 

آقای اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی جمهوری اسلامی ایران به دنبال رحلت مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی (ره)، بیانیه‌ای صادر کرد.

“انالله و انا الیه راجعون”

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم:

«اذامات العالم الفقیه ثلم فی الإسلام ثلمه لا یسدها شیء الی یوم القیامه»

با تأسف و تألم فراوان، اطلاع یافتم که مجاهد وارسته و مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌ الله العظمی شیخ قربانعلی محقق کابلی (رحمت الله علیه)، فقیه عالیقدر و مرجع عظیم‌الشان شیعیان؛ پس از سال‌ها مجاهدت و خدمت به اسلام و مسلمین در عرصه‌های علمی و اجتماعی، دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوسته است.

این فقدان عظیم را به پیشگاه مقدس بقیه الله الاعظم، ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید، مردم صبور و متدین افغانستان، احزاب و گرو‌ه‌های سیاسی افغانستان، حوزه‌های علمیه، علما، طلاب و بیت شریف معظم‌له تسلیت و تعزیت گفته و برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان از درگاه ایزد منان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.

اسدالله بادامچیان

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی

سرور دانش: آیت الله محقق کابلی فقیه فرزانه و زاهد پارسایی بود

 

 

 

 

 

 

 

 

استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت رحلت فقیه وارسته و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی بیانیه ای با عنوان پیام تسلیت منتشر کرده است

بسم الله الرحمن الرحیم

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: «اذامات العالم الفقیه ثلم فی الإسلام ثلمه لا یسد ها شیء الی یوم القیامه»

با کمال دریغ و درد، روح بلند و ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت‌ آیت‌الله العظمی محقق کابلی (قدّس‌سرّه الشریف) به ملکوت اعلی پیوست.

انا لله وانا الیه راجعون

رحلت و در گذشت آن عالم فرزانه و فقیه درد آشنای جامعه اسلامی، بی‌گمان برای مسلمانان جهان، حوزه های علمیه، مراکز دینی و فرهنگی، جهان تشیع و به خصوص شیعیان افغانستان مصیبت جانکاه و یک ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

این‌جانب، این مصیبت عظمی و رحلت نا بهنگام آن عالم عامل و فقیه مجاهد را به کافۀ مسلمانان جهان، مراجع تقلید شیعیان جهان، حوزات علمیه و مراکز دینی، خانواده داغدیدۀ معظم له، شاگردان آن مرحوم و به همه مردم مسلمان افغانستان تسلیت و تعزیت عرض می دارم.

ازپیشگاه خداوند بزرگ برای روح بلند و ملکوتی حضرت آیت الله محقق کابلی علو درجات در جوار رحمت و مغفرت حضرت حق و برای جامعه تشیع، پیروان آن فقیه مرحوم و خانواده معظم له صبر و شکیبایی و توفیق ادامه راه استدعا می نمایم.

آیت الله محقق کابلی به عنوان نخستین مرجع تقلید دینی و مذهبی از بین مردم هزاره و شیعیان افغانستان، نماد و محصول خودآگاهی و خودباوری مردم ما در حوزه علوم دینی و مرجعیت مذهبی بود. معظم‌له به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط، افزون بر مبارزات سیاسی در طول دوره جهاد و همراهی با مبارزات عدالتخواهانه شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری و حضور در بالاترین رده تصمیم گیری در شورای عالی نظارت حزب وحدت اسلامی افغانستان، در یک مقطع بسیار حساس تاریخی، یک تصمیم بی پیشینه تاریخی گرفت و در پاسخ به نیاز و مطالبات مردم و مقتضیات زمان و اصرار و حمایت بی‌دریغ رهبر شهید استاد مزاری و سایر علما و شخصیت های سیاسی و دینی، در عرصه اجتهاد و فقاهت قد برافراشت و طلسم انحصار مرجعیت را شکست.

وی با تبحر فقهی، تقوای دینی و صلابت معنوی در امر مرجعیت مذهبی و دینی شیعیان به خصوص پیروان مذهب جعفری در افغانستان با صلابت و درایت شایسته، مسؤلیت خویش را به انجام رسانید و اکنون مسئولیت نسل دیگری از طلایه داران فقاهت و اجتهاد ما است که راه دشواری را که به همت والای آیت الله کابلی گشوده شد، تداوم ببخشند و این رسالت بزرگ دینی را بر دوش کشند.

حضرت آیت الله محقق کابلی (رحمت الله علیه) فقیه فرزانه، عالم وارسته و زاهد پارسایی بود که در اخلاق و سیره نیک نیز الگوی عالی و نمونه بود. او در کنار تدریس، تألیف، تحقیق و پژوهش در حوزه علوم دینی، شاگردان توانمندی را برای جوامع اسلامی تربیت کرده است و علاوه براین، مساجد، مراکز متعدد دینی، فرهنگی و تحقیقاتی بی شماری را در برخی از کشورهای اسلامی مخصوصا در افغانستان تاسیس کرده و از این طریق زمینه ارائه خدمات ارزشمندی را برای مسلمانان جهان به ویژه مردم مسلمان افغانستان فراهم کرد.

حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی به عنوان نخستین مرجع تقلید دینی در بین شیعیان و هزاره های افغانستان در راستای وحدت و همدلی بین مسلمانان جهان از جمله مردم مسلمان افغانستان همواره سعی داشت و اقدامات ارزشمندی را نیز را در این زمینه انجام داد.

اینجانب، یکبار دیگر رحلت اندوه بار آن فقیه وارسته را به کافه مسلمانان جهان، شیعیان افغانستان، علما و مراجع دینی، حوزات علمیه و به خصوص خانواده معظم له و دفاتر و نمایندگی های ایشان در افغانستان تسلیت عرض می دارم.

سرور دانش

معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان

۲۱ جوزا ۱۳۹۸

انتهای پیام

 

رییس جمهور غنی: مرحوم آیت الله محقق کابلی نقش مهمی در روشنگری و راهنمایی جامعۀ اسلامی داشت

پیام غم‌شریکی رییس جمهوری افغانستان در پیوند به ارتحال حضرت آیت الله محقق کابلی (ره).

بسم الله الرحمن الرحیم

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم

با اندوه فراوان اطلاع یافتم که عالم عامل و فقیه فرزانه حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی (ره) در اثر مریضی که عاید حالش گردیده بود، داعی اجل را لبیک گفت و به دارالبقا شتافت.

انا لله و انا الیه راجعون

مرحوم آیت الله محقق کابلی (ره) از پرچم داران وپیشگامان جهاد ومبلغ ارزش‌های دینی واسلامی بوده، نقش مهمی در روشنگری و راهنمایی جامعۀ اسلامی داشته است.

آیت‌الله محقق کابلی بیش از بیست سال در مسند مرجعیت قرار داشته و نقش برازنده‌ای در نشاط علمی حوزه های علمیه و تربیت شاگردان علوم دینی داشته است، وفات او یک ضایعۀ بزرگ برای جامعۀ روحانیت کشور می‌باشد.

مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را به خانواده و پیروان مرحومی و تمام مردم افغانستان ابراز داشته، برای متوفی از بارگاه خداوند متعال بهشت برین و به بازمانده‌گانش صبر جمیل استدعا می‌دارم.

مراسم فاتحۀ مرحوم آیت الله محقق کابلی باحضور علمای اهل تسنن و تشیع و مقامات عالی‌رتبۀ دولتی، هفتۀ آینده در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

محمداشرف غنی

رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان

استادخلیلی: آیت‌الله‌ العظمی محقق کابلی (ره) هیچگاه از دردها و نیازهای معنوی و اجتماعی مردم فاصله نگرفت

استاد محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح کشور، در پیوند با ارتحال مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) پیام تسلیت صادر کرد.

 “بسم الله الرحمن الرحیم

وَسَلَامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیا (قرآن کریم، ۱۵/۱۹)

ارتحال ملکوتی عالم ربانی، فقیه متبحر، مرجع تقلید شیعیان جهان، حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) سبب تأثر و تأسف عمیق اینجانب و مقلدان معظم له در سراسر جهان گردید. این ضایعه المناک را به مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، مسلمانان جهان و مردم متدین افغانستان، به ویژه بیت شریف ایشان، تسلیت می‌گویم.

 

حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) از مفاخر علمی جهان اسلام بود. ایشان در فقاهت و اسلام‌شناسی، شخصیت وزین و کم‌نظیر عصرش به شمار می‌رفت. آثار وی در سلسله تاریخ اندیشه اسلامی، از جایگاه بلند و تاثیرگذار، برخوردار بوده و مورد توجه و رجوعِ دانشمندان اسلام‌شناس و مراکز علمی و تحقیقاتی، است.

 ایشان از متفکران و محققان برجسته در معارف اسلامی، به ویژه در حوزه فقه، اصول و تفسیر، به شمار رفته و مهابت علمی، طهارت نفس، تقوا و پرهیزگاری وی، زبان‌زد همه بود.

حضرت آیت الله، در طول حیات علمی و مجاهدت فکری‌شان، هیچگاه از دردها و نیازهای معنوی و اجتماعی مردم، فاصله نگرفت. در دوره جهاد پشتوانه فکری و عقیدتی مجاهدین بود و در دوره عدالتخواهی به عنوان رئیس شورای عالی نظارت حزب وحدت اسلامی افغانستان، به ارشاد و راهنمایی پرداخت. او با تأسیس و اعمار مراکز علمی و دینی در بسیاری از کشورها، مصدر خیر و خدمت برای مسلمانان شد.

 

در میان این مسؤولیتهای مهم، اهتمام جدّی و اصلی وی به جهد علمی بود و به دعوت آیه مبارکه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینْفِرُوا کَافَّهً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّین (۱۲۲/۹)» تفقه و تفحص در معارف و احکام دین را پیشه شان ساخت. در این راه او به اوج درجات نائل گشت و با اعلام مرجعیت، امید و اطمینان در وجود مردمِ خداجو و متدین افغانستان، خلق کرد. توجه عالمانه ایشان به مسایل جدید و بیان احکام فقهی آنها، جایگاه خاصی را برای وی در فکر و ضمیر مقلدان، باز و ترسیم نمود. بنا بر این، تاریخ اندیشه اسلامی، مجاهدت فکری و آثار پر درخششِ این عالم متقی را فراموش نخواهد کرد.

 

گرچه او به ملکوت اعلی پیوسته و مصاحب پیشوایان دین گشت؛ اما فقدان ایشان در میان جامعه اسلامی، ضایعه جبران‌ناپذیر شمرده می‌شود. از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم که جایگاه رفیع علمی این عالم توانا را با وجود انسانهای وارسته‌ای چون او، زنده نگهدارد. سلام و درود همه مؤمنان بر او؛ آن روزی که چشم به جهان گشود و روزی که چشم از جهان فروبست و روزی که به پیشگاه خالق هستی، برانگیخته می‌شود.”

 

محمد کریم خلیلی؛ ۲۱ جوزای ۱۳۹۸ هجری شمسی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۲۱
محمد فروغی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com