وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

مى گویند: بسیارى از مسلمانان بالاخص شیعیان، نام فرزندان خود را عبدالنبى و عبدالرسول می گذارند و حال آن که همه ما بندگان خدا هستیم، نه بنده بندگان فرزانه او.


پاسخ

عبودیت و بندگى، انواع و اقسامى دارد که اضافه برخى از آنها اختصاص به خدا ددارد، برخى از آنها به خدا و برخى دیگر به غیر خدا نیز اضافه مى شوند.

1. بندگى تکوینى که مربوط به آفرینش است این نوع بندگى باید به سوى خدا نسبت داده شود. اگر حضرت مسیح مى گوید: «انّى عبدالله» و در مورد پیامبر مى گوییم «عبده ورسوله» ، مقصود عبودیت و بندگى است که از آفرینش سرچشمه مى گیرد یعنى چون خدا آفریدگار ماست، همه ما مخلوق او هستیم، نه مخلوق و بنده کسى دیگر، چنان که مى فرماید:

( إن کلّ من فى السموات والأرض إلاّ آتى الرحمن عبداً ). [225]

«هیچ کس در آسمان ها وزمین نیست مگر آن که به بندگى خداوند رحمان درمى آید».

2. بندگى قانونى، از نظر قوانین اسلام هرگاه مسلمانان پس از فرو نشستن جنگ، کافران را اسیر گرفتند، آنان بندگان مسلمانان خواهند شد چنان که قرآن مى فرماید:

( وأنکحوا الأیامى منکم والصالحین من عبادکم وامائکم إن یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله... ) . ( [226])

«پس مردان و زنان بى همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان درستکار خود را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند آنان رااز فضل خود بى نیاز مى کند، خداوند گشایش دهنده و آگاه است».

در این آیه، براى مسلمانان بندگانى را مطرح مى کند. این بندگى، بندگى وضعى و قانونى است.

3. عبودیت تشریفى، و آن به خاطر احترامى است که براى طرف قائل است، امیرمؤمنان(علیه السلام) مى فرماید:

«من علّمنى حرفاً فقد صیّرنى عبداً».

«هر کس سخنى به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است».

مسلمانان به عنوان اظهار مهر و مودّت به پیامبران و امامان، خود را بنده آنان معرفى مى کنند، یعنى همان طورى که بنده قانونى و وضعى، مطیع مولاى خود مى باشد، آنان نیز مطیع آنها هستند.

از این نیز بگذریم، یکى از معانى عبد در لغت به معناى مطیع است بنابراین معناى عبدالرسول، مطیع الرسول ومعنى عبدالحسین، مطیع الحسین است و مسلماً قرآن ما را به اطاعت رسول و اولى الأمر دعوت کرده است، چنان که مى فرماید:

( أطیعوا الله وأطیعوا الرسول وأُولى الأمر منکم ). [227]

[225] .مریم/ 93.

[226] . نور/ 32.

[227] . نساء/ 59.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۹
محمد فروغی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com