وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

بدون شک نگاهی به ترکیب قومیتی و حزبی  مجلس نمایندگان افغانستان(پارلمان+ سنا) که به عنوان دومین تجربه دموکراسی مردم افغانستان...


این نوشتار در سایت تبیان مورخ 1389/11/18 نشرگردیده است اما بدلیل اهمیت این نبیشته از این سایت باز نشر می گردد

بدون شک نگاهی به ترکیب قومیتی و حزبی  مجلس نمایندگان افغانستان(ولسی جرگه یا پارلمان- مشرانوجرگه یا سنا) که به عنوان دومین تجربه دموکراسی مردم افغانستان می باشد، می تواند در ارزیابیها از اوضاع این کشور موثر واقع شود.

افغانستان

افغانستان به عنوان کشوری که پس از حمله سال 2001 آمریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم، کشوری اشغال شده و تحت بند 7 منشور ملل متحد قرار دارد، چندی پیش توانست انتخابات دومین دور مجلس خود با قانون اساسی جدید را برگزار کند. این انتخابات در شرایطی با حضور گسترده مردم این کشور برگزار شد که با تهدیدات گسترده از سوی طالبان مواجه بودند. وجود برخی اختلاف نظرها در برگزاری این انتخابات و برخی مشکلات داخلی افغانستان سبب شد که آغاز به کار رسمی این پارلمان جند ماه به طول بی انجامد. اما نهایتا چند روز پیش این امر محقق شد و این پارلمان شکل گرفت تا روند دیگری از دموکراسی در افغانستان طی شود. هم اکنون این کشور با مشکلات گسترده ای نظیر اشغال، تروریسم، طالبان، بی کاری، مواد مخدر و بی بنیانی اقتصاد مواجه است و مردم این کشور امید دارند از طریق کمک ها و سرمایه گذاری های خارجی و عزم دولتمردان و سیساتمداران شان بر این مشکلات فائق آیند.

 

در این مقال قصد داریم نگاهی به ترکیب قومیتی مجلس جدید افغانستان بی افکنیم تا رویکرد نمایندگان جدید و طیف‏ها و گروه‏های مختلف در این پارلمان، مشخص شود. این بررسی می تواند برای اهل فن و کارشناسان افغانستان در تحلیل مسایل این کشور کمک نماید ضمن اینکه ضعف‏ها و خلاهای عمده پارلمان جدید را مشخص نموده و تحلیلی در اختیار نهادها و ارگان‏های علمی و سیاسی برای پر کردن این خلاها قرار می دهد.

بررسی گرایش‏های سیاسی در ترکیب نمایندگان مجلس دوم

1ـ گروه حکومت

در مورد گروه‏های طرفدار حکومت، آن‏چه که مشخص است، این گروه‏ها در نتیجه قاطعیت و شفافیت در عملکرد کمیسیون‏های انتخاباتی و ایستادگی این کمیسیون‏ها در برابر فشارها و درخواست‏های غیرقانونی حلقات حکومتی، در این دوره از فعالیت مجلس نمایندگان، برخلاف انتظارشان نتوانسته‏اند حضور قابل توجهی داشته باشند. اما برخی مسائل و گرایشات دیگر وجود دارد که می‏تواند در مجموع، بر تعداد نمایندگان طرفدار حکومت بیافزاید. یکی از این گرایشات، تمایل حزب اسلامی افغانستان و نمایندگان و هواداران این حزب به حکومت است. البته احتمال این مساله نیز وجود دارد که گروه‏هایی از میان چهره‏های مستقل، در موضع‏گیری‏های مختلف، موضع جناح حکومت را اختیار کنند و با این جناح هماهنگ شوند.

 

2ـ گروه اپوزیسیون

در مقابل گروه یا گروه‏های طرفدار حکومت در مجلس نمایندگان جدید، حضور اپوزیسیون در این دوره، به لحاظ حضور برخی از افراد و چهره‏های شاخص، قوی‏تر و چشم‏گیرتر خواهد بود. دکتر عبدالله، رهبر ائتلاف تغییر و امید، پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی، اعلان کرد که 90 نفر از چهره‏های مرتبط به این ائتلاف به مجلس  نمایندگان جدید راه‏ یافته‏اند. البته با توجه به تلاش‏های مرکز مطالعات استراتژیک کابل، ما نتوانستیم چنین لیستی را به دست بیاوریم.

یک انتقاد در مورد ادعای لیست 90 نفری نمایندگان ائتلاف تغییر و امید این است که این ائتلاف یک تعداد از کسانی که منتقد حکومت و به نوعی اپوزیسیون هستند، اما عناصری مستقل می‏باشند را نیز جزء نیروهای خود حساب کرده است.

در کنار این ائتلاف، شاهد حضور چهره‏های شاخص اپوزیسیون در مجلس جدید، از جمله حفیظ منصور، عبدالطیف پدرام، حاجی عبدالظاهر قدیر فرزند حاجی عبدالقدیر، وزیر فوائد عامه کابینه دولت انتقالی افغانستان که در آن زمان ترور شد، و... هستیم، اما این مساله به این معنا نیست که این چهره‏ها، رویکردها و موضع‏گیری‏های یکسان و به تبع آن، یک جریان واحد، هماهنگ و قوی اپوزیسیون را در داخل مجلس به وجود آورند. به این سبب، تردیدهایی در مورد شکل‏گیری یک اپوزیسیون قوی و جدی در داخل ولسی‏جرگه جدید وجود دارد. در عین حال، با توجه به حضور چهره‏های شاخص اپوزیسیون در مجلس دوم، برخی این تحلیل را رد می‏کنند که گویا، اپوزیسیون در این مجلس، اکثریت را در اختیار خواهد داشت.

3ـ طیف مستقل

در کنار دو گروه طرفدار حکومت و اپوزیسیون، بر اساس نتایج نهایی دومین انتخابات ولسی‏جرگه، اکثریت را در مجلس نمایندگان جدید، چهره‏های مستقل تشکیل می‏دهند. بر اساس اطلاعات جمع‏آوری شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک کابل، اکثر اعضای مجلس نمایندگان جدید، چهره‏های مستقل هستند؛ البته این طیف نیز در میان خود دارای گرایشات مختلف سیاسی و حزبی، قومی، فکری و هم‏چنین اقتصادی می‏باشند و ممکن در جریان موضع‏گیری‏های سیاسی، یکی از دو جناح دیگر را اختیار کنند. این طیف نیز حدود 128 تن را شامل می شود که در مجموع 51 درصد مجموع نمایندگان را به خود اختصاص داده‏است.

حزب جمعیت اسلامی، بیشترین نماینده، هوادار و وکلای با سابقه این حزب را به خود اختصاص داده است

تفکیک نمایندگان بر اساس گرایشات حزبی

الف ـ حزب اسلامی

حزب اسلامی که به ریاست عبدالهادی ارغندیوال در وزارت عدلیه افغانستان ثبت شده، در مجموع 16 درصد کل نمایندگان ولسی‏جرگه جدید یا 41 نماینده را به خود اختصاص داده است. این 41 نماینده شامل 24 نماینده عضو حزب اسلامی و 17 نماینده متمایل به این حزب می‏باشد.

ب ـ جمعیت اسلامی

به دنبال حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، بیشترین نماینده، هوادار و وکلای با سابقه این حزب را به خود اختصاص داده است. بر اساس اطلاعات جمع‏آوری شده، 14 تن از اعضای این حزب، 13 تن از متمایلین به جمعیت و 8 نماینده با سابقه جمعیت اسلامی در میان نمایندگان دومین ولسی‏جرگه دیده می‏شود که 14 درصد کل نمایندگان را تشکیل می‏دهند.

ج ـ حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

در کنار حزب اسلامی و حزب جمعیت اسلامی، حزب دیگری که بیشترین نماینده را در ترکیب مجلس دوم به خود اختصاص داده، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری حاجی محمد محقق و از احزاب شیعی است که توانسته 8 نماینده از هواداران خود را به شمول رئیس این حزب، وارد مجلس نمایندگان کند و 3 درصد از کل نمایندگان را به خود اختصاص دهد.

د ـ پس از حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی، معاون دوم رئیس‏جمهور، صرف توانسته 5 نماینده را به مجلس نمایندگان بفرستد و 2 درصد از کل اعضای مجلس را به خود اختصاص دهد.

 

هـ ـ حزب پیوند ملی افغانستان به رهبری سید منصور نادری نیز 4 نماینده در مجلس جدید دارند که 3 تن آن از خانواده نادری به شمول سید منصور نادری است و فرد چهارم نیز از مریدان سید منصور نادری و اسماعیلیه است که از کابل به مجلس نمایندگان راه یافته است.

و ـ احزاب چپ که مربوط به جریان‏های کمونیستی هستند نیز در کل 4 نماینده در مجلس دارند. البته چهره‏های شاخص این احزاب چون سید محمد گلاب‏زوی، کبیر رنجبر و نورالحق علومی، نتوانسته‏اند به مجلس راه پیدا کنند.

ی ـ حزب جنبش اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم نیز صرف توانسته 4 نماینده به مجلس بفرستد.

 

ن ـ حزب افغان ملت هم که در این دوره از انتخابات پارلمانی، شکست سختی خورده، یک نامزد مشخص و 2 نامزد متمایل به خود را در ترکیب پارلمان جدید با خود دارد.

گرایشات قومی در پارلمان جدید

به لحاظ مرزبندی‏های قومی، تحول و دگرگونی قابل توجه ی در پارلمان جدید ایجاد شده است. بر اساس این دگرگونی، تعداد نمایندگان مربوط به قوم هزاره به دلیل اشتراک گسترده مردم این قوم در انتخابات، به طور قابل ملاحظه‏ای افزایش یافته و در مقابل از تعداد نمایندگان مربوط به قوم پشتون، کاسته شده است. بر این اساس، تحقیق حاضر به این نتیجه رسیده است که در پارلمان جدید، مسائل قومی حتی بیشتر از پارلمان گذشته مطرح خواهد بود.

 

تفکیک نمایندگان ولسی‏جرگه جدید بر اساس قومیت

الف ـ پشتون‏ها

بر اساس تحقیق مرکز مطالعات استراتژیک کابل، پشتون‏ها در پارلمان جدید دارای 96 نماینده از مجموع 249 نماینده می‏باشد که 39 درصد کل اعضای جدید مجلس نمایندگان را تشکیل می‏دهد، در حالی‏که این قوم در پارلمان گذشته، 102 نماینده داشت.

ب ـ تاجیک‏ها

21 درصد از مجموع نمایندگان مجلس جدید یعنی برابر با 53 نماینده از قوم تاجیک هستند. این در حالی است که در پارلمان گذشته، قوم تاجیک 59 نماینده را در اختیار داشت.

ج ـ‌ هزاره‏ها

25 درصد از مجموع نمایندگان ولسی‏جرگه جدید با 61 نماینده، از آن قوم هزاره است. این قوم در دومین انتخابات پارلمانی، حضوری گسترده و چشم‏گیر داشت و در نهایت توانست نمایندگان بیشتری را به مجلس بفرستد. این در حالی است که قوم هزاره در پارلمان گذشته 43 نماینده داشتند. اختصاص تمام کرسی‏های ولایت غزنی به نمایندگان هزاره، به حضور این قوم در پارلمان جدید، هویت و اقتدار بیشتری بخشیده است.

د ـ ازبک‏ها

 

قوم ازبک در ترکیب نمایندگان جدید ولسی‏جرگه، دارای 15 چهره است که 6 درصد مجموع نمایندگان را تشکیل می‏دهد.

هـ ـ ایماق‏ها

 

بعد از قوم ازبک، قوم ایماق با 3 درصد مجموع نمایندگان و با 8 نماینده در ترکیب مجلس نمایندگان جدید حضور دارد.

 

ی ـ عرب‏ها

 

3 درصد از مجموع نمایندگان در ترکیب اعضای جدید ولسی‏جرگه، از قوم عرب می‏باشد. این قوم دارای 8 نماینده در مجلس جدید نمایندگان است.

 

هـ ـ ترکمن‏ها

 

قوم ترکمن با 3 نماینده در فهرست نهایی مجلس نمایندگان جدید، 1 درصد از مجموع نمایندگان ولسی‏جرگه را به خود اختصاص داده است.

 

ن ـ نورستانی‏ها

 

قوم نورستانی 2 نماینده در مجلس نمایندگان جدید دارد که هر دوی آن‏ها مربوط به ولایت نورستان می‏باشد.

 

ک ـ بلوچ‏ها

 

قوم بلوچ صرف یک نماینده در ترکیب پارلمان جدید دارد که از ولایت نیمروز است.

 

گ ـ پشه‏ای‏ها

 

قوم پشه‏ای نیز صرف یک نماینده در ترکیب پارلمان جدید دارد که از ولایت ننگرهار است.

 

ل ـ ترک‏ها

 

قوم ترک تنها یک نماینده در ترکیب ولسی‏جرگه جدید دارد که از ولایت باغیس است.

 

گرایشات ایدئولوژیک در ترکیب مجلس نمایندگان جدید

در مورد گرایشات ایدئولوژیک در ترکیب مجلس نمایندگان جدید، یک تغییر محسوس دیگر، تغییر در گرایشات ایدئولوژیک در ترکیب پارلمان جدید می‏باشد. گفته می‌شود بیشتر از 90 درصد نماینده‌های پارلمان جدید یا مستقیما مربوط به گروه‏های جهادی هستند و یا هم به نحوی از سوی آن‏ها مورد حمایت بوده‏اند. البته بر اساس یک تحلیل، چهره‏های جهادی پیروز، چهره‏هایی نو و در واقع نسل دوم از مجاهدین هستند، نسل جدیدی که در زمان جهاد جوان و کوچک بودند، اما با تفکر جدید خودشان توانستند به پارلمان راه پیدا بکنند.

پشتون‏ها در پارلمان جدید دارای 96 نماینده از مجموع 249 نماینده می‏باشد که 39 درصد کل اعضای جدید مجلس نمایندگان را تشکیل می‏دهد

بر این اساس از افراد شاخص مربوط به جریان‏های کمونیستی گذشته نسبت به دور پیشین تعداد اندکی دیده می‏شود. هم‏چنین در ترکیب پارلمان جدید چهره‏هایی که گرایشات لیبرال یا سکولار دارند یا اصطلاحا به آن‏ها تکنوکرات گفته می‏شود و در میان عوام به غربی‏ها شهرت دارند نیز کمتر دیده می‏شوند.

نکته قابل توجه دیگر، این‏که در دوره گذشته تعدادی از افراد مرتبط با طالبان توانستند خود را کاندید کنند و به پارلمان راه بیابند، از جمله ملاعبدالسلام راکتی و دیگران، اما در این دوره نظر به ناامنی‏ها و دیگر این‏که مردم هم به این چهره‏ها رأی ندادند، چهره‏های مشخصی از مرتبطین با طالبان به ولسی‏جرگه راه نیافته‏اند.

حال با توجه به شرایط پارلمان جدید به راحتی می توان در مورد آن ارزیابی هایی را ارائه کرد. در این بخش به طور مختصر به برخی از چالش های پیش روی این پارلمان اشاره می شود.

الف ـ تعامل پارلمان جدید با قوه مجریه

یکی از چالش‏های عمده در برابر ولسی‏جرگه گذشته، تقابل قوه مجریه با قوه مقننه بود که در نهایت، موجب شد تا قوه مقننه نتواند جایگاه واقعی خود را در جامعه به دست آورد. این تقابل‏ در طول سال‏های گذشته از نظارت بر عمل‏کرد حکومت گرفته تا تصویب قوانین، موجب شد تا پتانسیل و ظرفیت‏های موجود در دو قوه خصوصا در قوه مقننه، صرف تنش‏ها و اصطکاک‏های سیاسی شد و نتیجه آن، مستقیما بر وضعیت مردم  افغانستان، وارد آمد.

پیرامون تعامل قوه مجریه با قوه مقننه در پارلمان جدید، به نظر می‏رسد با توجه به موضع‏گیری‏های رئیس‏جمهور در مورد نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و عدم تأمین منافع و خواسته‏های گروه‏های حکومتی در این انتخابات، شاهد تقابل‏های جدی و بیشتری در روابط میان دو قوه باشیم، به خصوص این‏که با مداخلات آشکار و پنهان رئیس‏جمهور و حلقات فشار حکومتی، اصل تفکیک قوا میان سه قوه نیز از بین رفته و قانون اساسی نقض شده است. در قضیه انتخابات اخیر شاهد هستیم که پای لوی سارنوالی و ستره محکمه یا به عبارتی پای قوه قضائیه نیز به جنجال‏های پشت پرده انتخابات کشیده شده و این قوه نیز همانند برخی موارد در گذشته، بار دیگر در صدد تأمین خواسته‏ها و منافع حکومت برآمده است.

از سوی دیگر، رئیس‏جمهور بنابر رای دادگاه ویژه بررسی شکایات انتخاباتی، زمان افتتاح پارلمان جدی را برخلاف آمادگی‏ها و وعده‏های داده شده، یک ماه به تعویق انداخت و به سوم حوت (ژانویه) موکول کرد. این در شرایطی است که مجلس نمایندگان اعلام کرده فعالیت خود را 3 دلو(فوریه)، رسما آغاز خواهد کرد.

با این وجود، پیرامون تعامل میان قوه مجریه با قوه مقننه در دوره جدید فعالیت‏های پارلمانی، باید گفت که به نظر نمی‏رسد حداقل رابطه‏ای بهتر از رابطه گذشته حکومت با مجلس نمایندگان، در دوره جدید فعالیت‏های ولسی‏جرگه به وجود بیاید، چه این‏که احتمال می‏رود تقابل میان این دو قوه، جدی‏تر از قبل ظاهر شود.

ب ـ چالش‏های ساختاری و ملی پیش روی مجلس نمایندگان جدید

ولسی‏جرگه افغانستان در اولین دوره خود پس از حاکمیت طالبان، با چالش‏های اساسی و عمده‏ای روبه‏رو بود که این چالش‏ها در پارلمان جدید نیز رویاروی نمایندگان مردم خواهد بود. در یک نگاه، می‏توان چالش‏های فرا روی نمایندگان مردم را به چالش‏های ساختاری که مربوط به امور داخلی مجلس می‏شود و چالش‏های ملی دسته بندی کرد.

نویسنده:هاتف پوررشیدی

منبع: تبیان

موضوعات مرتبط:


ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺠﻠﺲ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com