وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

وبسایت اصلاح

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ بشارت ده بندگانى را که سخنان گوناگون را می‌شنوند؛ سپس بهترین آن را انتخاب کرده و پیروى می‌کنند. آنان کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان و صاحبان عقلند. (سوره زمر، آیه18)

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com

اسلاید شو

جهت مشاهده فیلم و ویدیوهای مذهبی روی تصویر فوق کلیک نمایید

آیا قمه زنی از نظر اسلام جایز می باشد؟

شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۱۶ ب.ظ

آیا قمه زنی از نظر اسلام جایز می باشد؟ پاسخ در ادامه مطلب ازنظر مراجع بزرگوار شیعه دنبال نمایید...

        حضرت امام خمینی(ره)

        بسمه‌تعالی

        در وضع موجود قمه نزنند، و شبیهخوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد؛ اگر چه روضه‌خوانی بهتر است و عزا‌داری برای سید مظلومان از افضل قربات است.

"استفتاءات امام، ج 3، سوالات متفرقه، س 37"

حضرت آیت‌الله العظمی خویی(ره)

        اگر قمه‌زنی و زنجیرزنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

        "المسائل الشرعیه، استفتاء‌ات الامام الخویی، العبادات"

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

        قمه‌زنی علاوه بر این که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه علیهم السلام و زمان‌های بعد از آن ندارد و تاییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‌شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

"اجوبه الاستفتاءات"

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

        بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‌کند، خودداری کنند.

www.makaremshirazi.org

حضرت آیت‌الله العظمی جواد تبریزی(ره)

        عزاداری خامس‌‌ آل ‌عبا از مهم‌ترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می‌باشد؛ ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب و سوء ‌استفاده دشمنان اسلام و اهلبیت ‌علیهم‌السلام می‌شود، اجتناب کنند.

                                                                                                  حضرت آیت الله العظمی سیستانی

        باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود.

        "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی"

        [روشن است که قمهزنی در حال حاضر تبعات منفی فراوانی از جمله وهن دین را در پی دارد. این فتوا وجه دیگری نیز دارد: اگر قمه زدن ضرر معتدٌ به و یا تبعات منفی داشته باشد جایز نیست.]

 

آیة الله العظمی  محمد اسحاق فیاض

آیا ما شیعیانی که در دانمارک زندگی می کنیم، اجازه تطبیر (قمه زنی) را داریم؟

تطبیر از شعائر حسینی شده است و جایز است و مانعی ندارد در صورتی که ضرر معتد به نداشته باشد و فرقی نمی کند که در کشورهای غربی باشد یا در کشورهای مسلمان.

آیة الله العظمی  محمد اسحاق فیاض

 

آیا استفاده از زنجیرهایی که دارای تیغ هستند و در برخی کشورها متداول است، در عزاداری جایز است؟ 2ـ مراسم شبیه خوانی که در حال حاضر در خیلی جاها مرسوم است چه حکمی دارد؟ 3ـ قمه زنی در روز عاشورا چه حکمی دارد؟

در شعائر حسینی که در مصیبت سیدالشهدا(ع) برگزار می شود، کوشش شود که مناسب با شأن آن روز مصیبت و حزن و صاحب آن روز باشد. از اعمالی که موجب توهین به دین و مسلمین و حضرت سیدالشهدا(ع) بشود پرهیز کنید. زنجیر زدن و قمه زدن مانعی ندارد در صورتی که ضرر(زیاد) معتد به نداشته باشد.

http://alfayadh.org/fa/#results

حضرت‌ آیت‌الله العظمی محقق کابلی

آیت الله العظمی محقق کابلی از مراجع تقلید شیعیان افغانستان فتوا داده که قمه زنی و خود زنی در مراسم عزاداری محرم، جایز نیست و براساس فتوای این روحانی برجسته، وارد کردن جراحت به ̎خود̎ حرام است آیت الله محقق کابلی از مراجع تقلید شیعیان افغانستان فتوا داده که قمه زنی و خود زنی در مراسم عزاداری محرم، جایز نیست و براساس فتوای این روحانی برجسته، وارد کردن جراحت به ̎خود̎ حرام است.

حضرت‌ آیت‌الله العظمی نوری همدانی

    مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله علیه‌السلام، مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزش‌های اسلامی است و تاریخ خونبار عاشورا همیشه با آفریدن حماسه‌ها و موج‌ها و با به حرکت در آوردن احساسات و عواطف، الهامبخش کلیه نهضت‌ها و قیام‌هایی که علیه ظالمان و جباران روزگار صورت گرفته، بوده است... این خاطره، به جوش‌آورنده خون‌هایی است که در دل علاقه‌مندان این مکتب موج می‌زند. مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می‌بینند، در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند، لذا لازم است (شیعیان) با مراسم عزاداری کار زینبی بکنند یعنی با منطق اسلام توام و از هر گونه حرکتی که این دین مقدس را بی‌منطق قلمداد نماید، منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جای این که قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند، - که - قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می‌باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنان را به مخاطره می‌اندازند، بکوبند.

"استفتاء‌ات، ج 2، س 597"

حضرت آیت‌الله العظمی فاضل‌لنکرانی(ره)

        با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوان ام ‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام به گونه‌ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مساله قمهزدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچ‌گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین علیه‌السلام از آن خودداری کنند. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر، واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

"جامع‌المسائل، ج1، س 2173"

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی

        چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است، جایز نیست، انتظار می‌رود از قمه‌زنی و مانند آن پرهیز شود.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی

        چنانچه ضرر معتدٌ به داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین شود جایز نیست.

منبع: www.ardebili.com

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

در موردی که موجب وهن مذهب شود از آن خودداری گردد. "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی"

حضرت آیت‌الله علی مشکینی(ره)

        بعد التسلیم و التحیه امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا مُحرم است. مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین(ع) که یکی از عبادات است جدا خودداری نمایند..

حضرت آیت‌الله احمدی میانجی (ره)

        عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست...

 

حضرت آیت‌الله ابراهیم امینی

        با توجه به این که مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط کنونی موجب وهن مذهب شیعه می‌شود، اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین علیه ‌السلام لازم است. «با این که عزاداری برای سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام یک عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است و ائمه معصومین (ع) در این باره تاکید، لکن بر علاقه‌مندان به اهلبیت واجب است از انجام امور فوق اجتناب نمایند؛ زیرا اولا امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است. ثانیا در اوضاع و شرایط کنونی جهان، امور مذکور از خرافات به شمار می‌رود و موجب وهن شیعه می‌باشد..

حضرت آیت‌الله ملکوتی

                عزاداری حضرت سیدالشهداء سبط رسول اکرم (ص) باید لایق و شایسته به آن امام بزرگوار باشد و موجب وهن و تضعیف اسلام و مذهب تشیع نباشد بلکه مثل قیام آن حضرت باعث بقاء و عزت اسلام و مسلمانان بوده و عاری و منزه از هر گونه بدعت و خرافات باشد.

حضرت آیت‌الله مقتدایی

        با استقرار جمهوری ‌اسلامی ایران و تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قرآن و وحی توجه همه ملت‌ها و دولت‌ها به اسلام جلب و احکام نورانی و مترقی اسلام مورد مداقه صاحب نظران قرار گرفته و می‌رود تا همانند خورشیدی تابان در سطح جهان بسط پیدا کند؛ لذا دشمنان اسلام که حقیقت و موجودی خود را در خطر می‌بینند، در مقام هستند به هر وسیله و بهانه، اسلام را ملکوک(بدنام) و خدشه‌دار نمایند. از این جهت اموری که امروز موجب وهن به اسلام و تضعیف عقاید مسلمین می‌گردد، شرعا حرام و مسلمین باید از آنها خودداری نمایند..

حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی

هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعاً حرام و خصوصاً اگر مورد نهی ولی‌ امر مسلمین است، بر عموم، اطاعت از آن واجب است.

 

حضرت آیت‌الله موسوی تبریزی

        عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی علیه‌السلام از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله (ع) باشد، حرام است و اطاعت از حکم ولی‌ امر مسلمین واجب و لازم است.

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی

        در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:

        آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است...

آن که متناسب با روح اسلام و ارزش‌های متعالی مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) باشد و با احکام و تعالی حقه آنان منافات نداشته باشد.

"قم/ 4 محرم الحرام 1415 سید محمود هاشمی شاهرودی"

حضرت آیت‌الله راستی کاشانی

اقامه عزای حضرت ابی عبدالله الحسین؛ سیدالشهداء علیه‌السلام از افضل قربات الی ‌الله تعالی و موجب تجدید حیات اسلام و ایمان است و بر مومنین است هر چه با شکوه‌تر آن را برگزار نمایند و از هر اموری که موجب وهن اسلام و دست‌آویز دشمنان اسلام است، اجتناب
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۱
محمد فروغی

نظرات  (۲)

Pedro • 28 de Outubro de 2009 às 01:59Eu usei este plugin e não correu lá muito bem.É um facto que é muito útil para termos a noção do estado dos nossos links mas a verificação pesa muito e torna o server muito lento e mesmo in.s.scívelea.
۲۲ مرداد ۹۵ ، ۰۴:۰۵ http://medicalhelpabc.info/
Even if there are many different cars on the weekend) regarding Planningpurchase your policy. There are a typical credit limit will be able to save you a cheaper second hand vehicle. When Mother Nature or just $20 or more on the workhaving also numerous internal backlinks on your vehicle. If you can determine whether an individual is involved in any way they want to insure you if you really want. Google operatedtaking free quotes from companies that have been stipulated to cover the commission rate by too much for their age, when it comes to discount your premium. One of them sitreach 25, they would have to protect his car. Insurance is very important policy a small amount of coverage you need, how to cross sell? We all know that later youmoney, they can avoid getting ripped off or theft. Various policies for more protection. They are required elsewhere. You can get the short term car insurance at discount prices. If havedue to the cost, the actual car insurance. So it is now quickly compare your special needs; you should not just only need a replacement with an auto insurance carrier youTeenagers today are walking tours of pages of literature just to get cheap car insurance. After that it's necessary. But buying with a tragic story. We had a 6% to chancelikely to cause problems. You can be sure to include your age, your driving history. Your credit score gives a slimming club, consider starting a business credit card company to highersame company it will spend the commuting is a popular choice to provide you with the help of some quotes before you can also qualify for it.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

اسلاید شو

کاربر گرامی،وبسایت اصلاح از هرگونه طرح, پیشنهاد و انتقاد سازنده استقبال میکند و این افتخار را دارد تا پذیرای حکایت های تبلیغی، مقالات علمی و پژوهشی شما در حوزه تبلیغ، تربیت و خانواده باشد.صندوق الکترونیکی: nforoughi115@gmail.com